Dårlig låsing av sykkel
Forskrift for sykler
Innledning
Dessverre er det mange tankeløse syklister som låser
sykkelen sin på en måte som gjør sykkelen så
godt som ulåst. Her følger noen skrekkeksempler på
hvordan en sykkel ikke bør låses. Du har kanskje gjort
noen av feilene selv, og vi håper du begynner å tenke mer
strategisk hver gang du låser sykkelen din heretter.
Ikke låse sykkelen fast til noe
Alle vet at sykler som ikke er låst fast til noe
(bilde)
er lette
å slenge inn i en varebil. Det finnes imidlertid mange
varianter. Selv to sykler som er låst fast til hverandre er
enkle å slenge inn i en varebil. Andre tyver flytter sykkelen
20-30 meter og bak et hushjørne. Eieren tror at sykkelen er
stjålet, og har sjelden fantasi nok til å lete i
nærområdet. Senere på kvelden kan tyven hente
sykkelen med en bil, eller ta med seg det verktøyet han trenger
for å kappe låsen i ro og mak, og deretter sykle hjem.
En morgenfugl som luftet hunden sin i et villaområde i Asker ved
5-tiden en fin sommerdag, la merke til at alle syklene var plassert
helt nede ved veien. Han syntes det var rart, for folk i det
området pleide å la syklene stå i car-porten eller
på gårdsplassen. Dessverre gjorde han ikke noe med denne
undringen sin, og et par timer senere var alle syklene borte. Dette
var et organisert tyveri. Sannsynligvis hadde et par mann flyttet ut
alle syklene ved å liste seg stille inn i hage etter hage, og
når alt var klart, hentet de varebilen og lastet syklene inn
like effektivt som kommunen henter søppel. Oslo Politikammer
klarte faktisk å avsløre denne banden som drev så
organisert at varebilen de hadde brukt var oppført på
"firmaet". De hadde et godt utbygd distribusjonsapparat for
salg av stjålne sykler. Denne gjengen satset ikke på
spesielt dyre sykler. De tok alle sykler som ikke var låst fast
i noe, og med stort volum, fikk de også en pen omsetning inntil
det ble tatt av politiet. Syklene i Asker var imidlertid
sporløst forsvunnet.
Låsen rundt setepinnen og fast til noe
Dette har AISSM sett eksempler på i Tromsø. Det
høres helt sprøtt ut, men finnes tydeligvis
tankeløse syklister som plasser låsen rundt setepinnen og
fast i en stolpe. Ved et
enkelt håndgrep kan man løsne setet, frigjøre
sykkelen, sette setet på plass, og igjen har man en komplett
ulåst sykkel klar til bruk. Dersom setepinnen ikke er festet med
hurtigkobler, trenger man en skiftenøkkel og 10 sekunder
ekstra.
Sykkel låst i forhjul og fast til noe
En sykkel som er låst gjennom forhjul og
fast til noe uten at rammen er sikret
(bilde)
er typisk dårlig
låst. De fleste offroadsykler har hurtigkobler på
forhjulet, og siden det er mange som ikke låser sykkelen sin med
to låser, kan tyven nappe et forhjul fra en annen sykkel,
frigjøre din sykkel fra det låste forhjulet, og vips har
han en komplett ulåst sykkel. Denne operasjonen tar totalt 30
sekunder. Har sykkelen hjulmuttere, trenger tyven en skiftenøkkel
og 20 sekunder ekstra. Slike tyverier skjer faktisk ganske ofte fordi
folk er sløve når
det gjelder å låse på en
skikkelig måte, og
ved å se på sykkelstativer rundt omkring, vil du helt
sikkert legge merke til noen enslige låste hjul
(bilde).
Espen (9 år) i Oslo hadde fått en Diamant Extreme offroadsykkel
med 24 gir til fødselsdagen sin. Han hadde lært av faren
sin at han alltid skulle låse sykkelen gjennom rammen, hjulet og
fast til noe. En dag Espen skulle parkere sykkelen sin, var det et dumt
sykkelstativ (bilde)
som var utformet slik at hvis han satt forhjulet i stativet,
så fikk han ikke låst rammen. Han hadde derfor valget
mellom å låse et hjul til rammen eller forhjulet til
sykkelstativet. Espen tenkte at det var bedre å låse
sykkelen fast til noe enn å sikre rammen, og gjorde så. Han
låste forhjulet til sykkelstativet. Dette var imidlertid en uheldig
avgjørelse. Da han kom tilbake var
låsen like hel. Forhjulet stod pent parkert i sykkelstativet,
men resten av sykkelen var blitt erstattet av et gammelt
vrak.
Sannsynligvis var det en uærlig syklist som synes det var
på tide å oppgradere sykkelen sin. Ved å
frigjøre sykkelen til Espen fra forhjulet, ta av
forhjulet på sin egen sykkel, og koble det gamle forhjulet
på sykkelen til Espen, fikk han en komplett ulåst
sykkel. Man kan selvfølgelig spørre seg hvorfor han
koblet sin egen sykkel på det låste hjulet i
sykkelstativet, men forklaringen er enkel. Han kom syklende til
sykkelstativet, han gjorde noe med sykkelen "sin". Han kom syklende
fra sykkelstativet. Ingen legger merke til at han faktisk har
stjålet en sykkel.
Noen sykkelstativ er utformet helt håpløst med tanke
på å skulle sikre både ramme og hjul, men Espen
ville klart det ved å plassere bakhjulet
i sykkelstativet, og låse bakgaffelen og bakhjulet fast
til stativet.
Låse sykkelen i et trådstativ
Sykkelstativet Espen hadde låst sykkelen fast i var et
såkalt trådjernstativ.
Slike trådjernstativ (bilde) med
tråder av 13 mm seigjern er imidlertid enkle å kappe med
boltekutter. I gamle dager var de fleste sykkelstativer av denne
typen, men det finnes fremdeles en del stativer i dag som er altfor
svake.
Arild M. Jonassen, journalist i Aftenposten, fikk frastjålet sin
sykkel mens han satt i et møte med AISSM. Han hadde låst
sykkelen sin fast i et trådjernstativ på perrongen til Drammen
jernbanestasjon. Han hadde en
lås som tåler boltekutter,
men det gjorde ikke stativet. Hvis han hadde låst sykkelen
gjennom ramme, bakhjul og fast i stolpen
(bilde),
og ikke i trådene
på sykkelstativet, ville han sannsynligvis hatt sykkelen
fremdeles. Medlemmer fra AISSM hadde dagen etter en befaring på
åstedet. Vi kunne se skade på flere av
trådjernstativene, og anslo at minst fem sykler var blitt
stjålet ved å kappe sykkelstativet. I et møte med
stasjonssjefen i Drammen
påpekte vi problemet, og han lovte å kjøpe inn
sikrere stativer. Disse ble montert et par måneder
senere. De nye stativene er av typen Publicus Offroad
(bilde) som
støpes fast i bakken.
Låse sykkelen til et løst sykkelstativ
Fremdeles finnes det sykkelstativer som ikke er støpt fast i
bakken. Det er imidlertid naivt å tro at jo flere sykler som
står i samme stativ, desto mindre er sjansen for at hele
sykkelstativet stjeles. Avdelingssjef Erland Jensen på Sentrum
politistasjon fortalte at politiet i Oslo tok noen tyver på fersk
gjerning mens de var i ferd med å lempe hele sykkelstativer med
8-10 sykler på lasteplanet. De fleste tyvene kommer seg
imidlertid unna. Jo flere sykler som er låst i
samme stativ, desto flere sykler får tyvene med seg
samtidig.
Låse sykkel til trafikkskilt
Dette er en vanlig feil. Så lenge både ramme og bakhjul er
låst fast er ikke dette et stort problem, men hvis bare rammen
er låst fast er sykkelen tilnærmet
ulåst. De fleste trafikkskilt er festet med en skrue
i bunnen og et par skruer i toppen av stangen. Ved hjelp av en liten
skiftenøkkel kan du løfte opp skiltet, eller
løfte sykkelen over stolpen. En skrue er ingen lås.
Bare låse rammen fast til noe
Berit (20 år) hadde en Scott offroad med XTR-utstyr til en verdi
av kr 15.000,-. Hun visste at dette var så dyr sykkel at hun
burde investere i en skikkelig lås, og det hadde
hun gjort. Hun kjøpte en Squire XL kjettinglås. Dessverre
hadde ikke forhandleren klart å få henne til å
forstå at både ramme og bakhjul måtte låses fast
til noe skikkelig solid, og at hun burde ha en ekstra lås til
forhjulet. Det var en dag hun hadde låst sykkelen bare gjennom rammen
og fast til en telefonstolpe på Bekkestua i Bærum. Som de
fleste skjønner, var det stor fare for at begge hjul
ville være borte når hun kom tilbake, men i dette tilfelle
var hele sykkelen stjålet. Låsen var like hel, og stolpen
var like hel. Forklaringen er
at tyvene hadde kappet rammen. Dette høres dramatisk ut, men
de som virkelig satser på kvalitet, importerer en ramme fra
utlandet, og bygger den opp med utstyr selv. Hvis de har brukt alle
pengene sine på rammen, og er uærlige nok, stjeler de seg
en sykkel med tanke på delene. I slike tilfeller spiller det
ingen rolle om rammen blir ødelagt. Det tar bare 10-15 sekunder
å kappe en ramme med baufil. Moralen er at man skal låse
både ramme og hjul fast i noe. Det er ganske grisete å
skulle sage med en baufil gjennom felg, dekk og slange, og i tillegg
til å ødelegge rammen, ødelegger man et hjul man
har bruk for. Selv med bøylelås er det som regel mulig
å låse både sykkelrammen og bakhjulets felg i
låsens hulrom og deretter fast i en stolpe, sykkelstativ
o.l. ved å tre bøylen litt på skrå gjennom
bakgaffelen. Jo mer av sykkelen som er sikret inne i låsen,
desto vanskeligere er det å kappe sykkelen, og jo mer hullet i
en bøylelås er fylt opp, desto vanskeligere er det å
plassere en jekk for å sprenge låsen.
Dyr sykkel låst til ramme på billig sykkel
Asbjørn (24 år) og Arne (23 år) skulle på
kino i Oslo. Asbjørn låste sykkelen sin fast i en stolpe,
og Arne låste sykkelen sin fast i rammen på Asbjørn
sin sykkel. Da de kom tilbake var Arnes sykkel stjålet, og
rammen på Asbjørns sykkel var kappet. De hadde gjort to
feil. For det første hadde ikke Arne låst slik at
både ramme og hjul var sikret. Dette gjorde at tyven bare kunne
sykle av gårde når han hadde kappet rammen til
Asbjørn. For det andre så hadde de prioritert feil
når de låste syklene. Arne hadde nemlig den dyreste
sykkelen, og denne burde stått innerst.
Låse sykkel til et plankegjerde
Sofia (24 år) har en grei damesykkel. Den er ikke så dyr,
men hun er glad i den. Hun bor i Tromsø og pleide å
låse rammen fast i et plankegjerde. Hun har bare en
vaierlås fordi hun egentlig ikke tror at noen er interessert i
å stjele sykkelen. En søndag var sykkelen vekk, og planken hun
hadde låst sykkelen fast i var revet av. Sykkelen var registrert
i Falken Sykkelregister, og hun anmeldte tyveriet til politiet. Siden
hun var student og bodde på en liten hybel, hadde hun ikke
tegnet innboforsikring, og hun fikk derfor
ingen forsikringspenger. To uker senere fikk hun brev fra
Falken. Sykkelen var blitt funnet i en grøft et par kilometer
utenfor Tromsø sentrum. Sofia hadde sannsynligvis blitt utsatt
for et "på-vei-hjem-fra-fest-tyveri".
Låse sykkel til et tre
Tidligere økokrimleder, Lars Oftedal Broch, pleide å
låse sykkelen sin gjennom rammen og fast til et tre. En dag
var treet saget ned med motorsag (!) og sykkelen var vekk. Moralen er
at det man låser sykkelen fast i må være så
solid at det ikke kan kappes, skjæres, sages eller flyttes med
enklere verktøy enn det som skal til for å knekke
låsen. Det er ikke sikkert at det hadde hjulpet Oftedal Broch i
dette tilfellet. Hvis tyven er så desperat at han bruker
motorsag hadde han sannsynligvis fått tak i en vinkelsliper
eller skjærebrenner hvis motorsag ikke hadde fungert. Heldigvis
utgjør disse tyvene et absolutt mindretall.
Ulåst sykkel på verandaen i en blokkleilighet
I Oslo er det mange som har skjønt at det er viktig å ta
sykkelen med seg inn. De mest paranoide låser sykkelen fast inne
på soverommet, men mange lar sykkelen stå ulåst
på verandaen. Det er imidlertid ikke så vanskelig å
klarte fra veranda til veranda, og selv om det ser teit ut å
fire en sykkel ned fra 5. etasje med tau, så er det dessverre
altfor få som bryr seg. Denne form for tyverier er faktisk blitt
vanlig i Oslo. Moralen er at man må låse sykkelen sin fast
til noe selv når man plasserer den på en veranda i en
blokkleilighet.
Forskrift for sykler
Tilbake til AISSM.
Last modified: Sun Apr 19 11:03:19 MET DST 1998