En kjetting og en kjetting kan være to helt forskjellige ting. Det er stor forskjell i dimensjon, materialkvalitet, herding og design. En ikke-herdet kjetting kan kappes med baufil. FG-godkjente kjettinglåser er alltid herdet, men de fleste er beregnet for motorsykler (bilde) og blir for dyre og tunge for de fleste syklister. ABUS City Chain (bilde) er beregnet for sykler og moped. Den er FG-godkjent til bruk for moped, og er slank og elegant med en trådtykkelse i kjettingringen på 9 mm. Den veier 2,6 kg, og er 1,1 m lang. Dimensjonen 9 mm er i utgangspunktet kritisk med tanke på boltekutter, men låsen har sin styrke i materialkvalitet og design.
Kjettinger som ikke er herdet, kappes enkelt med boltekutter. Kjeften på boltekutteren skjærer kjettingtråden som om det var smør. En herdet kjetting med trådtykkelse fra 9 mm og oppover tåler angrep med en halv meter lang boltekutter, men for å kunne tåle angrep med en 1 meter lang boltekutter, må diameteren som regel være 11 mm og oppover. Når diameteren blir 11 mm og oppover vil også styrken i kjettingringen totalt bli så stor at det er vanskelig å kappe en kjettingring på en side da styrken i ringen hindrer ringen i å åpne seg. Motorsykkellåsen ABUS Granit Power Chain (bilde) er en slik lås.
En kjetting som er herdet tvers igjennom, blir veldig sterk, men sprø. Den kan derfor knekkes med kuldespray og kulehammer. ABUS City Chain er herdet på en slik måte at den ikke blir sprø, og den motstår angrep med kuldespray.
Det er imidlertid upraktisk å sykle rundt med en diger hengelås, og ABUS har derfor valgt å bruke samme låshus på ABUS City Chain som de bruker på ABUS Steel-O-Flex Granit (bilde). Denne er motstandsdyktig mot boltekutter, dirking, slag, baufil og drill. Den Rustne Eike klarte ikke å knekke låsen gjennom sitt testprogram sommeren 1996. AISSM har imidlertid funnet fram til en metode for å knekke låshuset på under ett minutt, men dette krever verktøy som sykkeltyvene vanligvis ikke bruker i felten.
Tilbake til AISSM.