Myter om sykkeltyverier
Antall anmeldte sykkeltyverier
Myte 1: De fleste sykler som stjeles havner i utlandet.
Det er mange som har hørt rykter om sykler som havner i
Polen. De fleste sykler som stjeles i Norge forblir imidlertid i
Norge, men det forekommer at mannskap på utenlandske båter
tar med seg noen sykler, eller bytter til seg stjålne sykler mot
smuglersprit. Ikke minst russertrålerne har vært i
søkelyset, og politiet har også beslaglagt en del sykler
ombord i disse båtene. I Sør-Norge kommer det hver sommer
noen tusen polakker for å plukke jordbær. Noen av disse
plukker også sykler når de skal hjem igjen, men totalt
utgjør denne eksporten maksimalt 10% av de årlige
100.000 sykkeltyveriene i Norge.
Myte 2: De fleste sykkeltyver er godt organisert.
Det ryktes om kriminelle ligaer som reiser rundt med lastebil,
håver inn sykler uten at noen tør å gripe inn, og
som selger syklene i en annen del av landet. Dette forekommer, men det
er svært sjeldent. Oslo Politikammer tok imidlertid en bande som
hadde varebiler oppført på "firmaet" for et par år
siden. Denne banden hadde organisert hele
distribusjonsapparatet. Totalt utgjør denne gruppen mindre enn
1% av tyvene, men siden disse tyvene opererer med stort volum,
står de for omtrent 10% av tyveriene.
Den største gruppen sykkeltyver er ungdom i alderen 14-22
år som stjeler en sykkel til seg selv og noen få sykler
til kameratene sine. Hver tyv stjeler ikke så mange sykler, men
siden det er så mange tyver i denne gruppen, blir volumet
likevel ganske stort. De mer fingernemme slakter sykler, importerer
sykkelrammer og bygger opp nye sykler som vanskelig kan spores tilbake
til den opprinnelige eieren. Totalt står denne gruppen for
30-40% av tyveriene. Det finnes også
studenter som stjeler sykler.
En klassisk sykkeltyv er en
narkoman
eller en arbeidsledig som trenger
penger til stoff eller livsopphold, og som ikke er
hardbarket nok til å gjøre innbrudd, ran eller andre
mer lønnsomme
vinningsforbrytelser. Han selger syklene på gata eller gjennom
venner og venners venner. Dersom han får tak i stempel og
kvitteringsblokk fra en sportsforretning, kan han selge stjålne
sykler til godtroende mennesker gjennom annonser i aviser og på
tekst-TV til langt høyere priser enn gjeldende markedspris for
tyvegods. En godt etablert sykkeltyv pleier å spane seg ut
aktuelle sykler på dagtid, men stjeler ingen før han
får en bestilling, slik at han kan minimere tiden han er i
besittelse av en stjålet sykkel. I nattens mulm og mørke
kommer han tilbake med boltekutter
(bilde),
kapper låsen på 10-15
sekunder, legger boltekutteren i sekken og sykler av gårde. Med
mindre han blir tatt på fersk gjerning, er denne form for
kriminalitet nesten risikofri, og tyven kan stjele 5-6 sykler i uken i
flere år før han blir tatt av politiet. I de
større byene finnes det et marked for flere slike profesjonelle
sykkeltyver, og 5-10 tyver i denne kategorien står
for over halvparten av sykkeltyveriene i hver by.
Myte 3: En skikkelig sykkellås hjelper lite. Hvis en tyv vil
ta sykkelen, greier han det uansett.
Det er riktig at hvis en person på død og liv vil ha tak
i akkurat din sykkel, så vil han klare det uansett. Men hvorfor
skal vedkommende stjele akkurat din sykkel? Med mindre du har en
sykkel som er spesielt dyr (f.eks over kr 15.000,-) vil den ikke
utmerke seg spesielt. Er
nabosykkelen låst med en dårligere lås, er det ingen
tvil om hvilken sykkel tyven velger. Har du låst sykkelen fast
med en sykkellås som
motstår angrep med boltekutter, er du langt på vei, og har
du i tillegg en ekstra lås av en annen type, har du mer enn
halvert risikoen for at akkurat din sykkel skal bli stjålet. Det
er sjelden tyven har med seg verktøy til å knekke to
forskjellige låser. Tar du med deg sykkelsetet begynner sykkelen
å bli totalt uinteressant. For det første er det slitsomt
å sykle på en sykkel uten sete. For det andre ser det teit
ut (kanskje noen mistenker deg for å være sykkeltyv). For
det tredje er det ekstra bry å stjele et sete som passer, og
uten sete får tyven nesten ikke penger for sykkelen. Det er
likevel smart å ta sykkelen inn om natten.
Myte 4: Slangelåsen Ming Tay Superguard er en av de beste
sykkellåsene.
Slangelåser
er vaierlåser der den sårbare vaieren er
kledd med metallskjell. Filosofien er at skjellene skal beskytte
vaieren mot baufil, og gjøre låsen så tykk at den
ikke kommer inn i kjeften på en boltekutter. Problemet med
Ming Tay
(bilde)
er at
skjellene er altfor svake. De er ikke herdet, og du kan
kappe en Ming Tay med baufil på under ett minutt, og ved å
klemme skjellene flate, kan du kappe låsen med boltekutter
(bilde)
på 10-15 sekunder. AISSM har bitt over denne låsen på
1 min og 20 sek ved hjelp av en 25 cm lang knipetang. Det svakeste
punktet er imidlertid selve
låssylinderen. Ming Tay har rørnøkkellås,
og alle rørnøkkellåser kan dirkes opp på 2-3
sekunder ved hjelp av en universaldirk
(bilde). Hvis du ønsker å satse på en
slangelås som hovedlås, kan du velge ABUS Steel-O-Flex Granit
(bilde). Dette er den
eneste slangelåsen som er
FG-godkjent, og også den eneste slangelåsen AISSM vil anbefale.
En skikkelig bøylelås
(bilde) i kombinasjon
med en med en vaierlås
(bilde) er den beste løsning for de fleste, og har du
behov for ekstra høy sikkerhet, bør en FG-godkjent
bøylelås kombineres med en FG-godkjent
kjettinglås (bilde).
Husk at to låser gir mer enn dobbelt sikkerhet da to forskjellige
låser skaper ekstra problemer for sykkeltyver som bare har med seg en
type verktøy.
Myte 5: Alle bøylelåser kan knekkes med kuldespray.
De første bøylelåsene som kom på markedet
hadde en bøyle som var herdet tvers igjennom. Dette gjorde at
det var umulig å sage bøylen med baufil eller kappe den
med boltekutter slik de fleste andre sykkellåser
knekkes. Problemet med en gjennomherdet bøyle er at den er
sprø, og et hardt slag med en tung hammer, bryting med spett
eller jekk, vil gjøre at bøylen sprekker. Snittflaten
blir helt jevn, og det er sannsynligvis dette som gav opphav til
myten om at tyvene brukte kuldespray. Sykkelverkstedet Den Rustne Eike
tviler sterkt på at kuldespray har blitt benyttet i noen
særlig grad, selv om nettopp disse gjennomherdede bøylene
teoretisk kan knekkes på denne måten. Forsøk viser
imidlertid at du må
bruke tre bokser med idrettsspray for å kjøle ned en slik
bøylelås så mye at den kan knekkes med en
kulehammer. De fleste av dagens bøylelåser er dessuten
ikke herdet tvers igjennom, men er seige i midten av
bøylen. Dette gjør at bøylen ikke sprekker selv
om den utsettes for store påkjenninger, og det er svært
vanskelig å kjøle den ned så mye at metallet blir
sprøtt. Alle
FG-godkjente låser er testet ved -20 grader
celsius, og bøylelåsen
Trelock Titan Twin Lite
(bilde) kan
kjøles ned til -100 grader og fremdeles beholde sine seige
egenskaper.
Myte 6: Det er bare tull å registrere sykkelen i Falken
Sykkelregister. Hvis sykkelen blir stjålet vil tyven bare slipe
vekk rammenummeret.
Har du registrert sykkelen i Falken Sykkelregister
(tegning) og du anmelder
tyveriet til politiet, har du for det første dokumentert at
sykkelen tilhører deg, og for det andre har politiet
dataregistrert tyveri av din sykkelen som kan identifiseres 100% med det
unike rammenummeret. Når
politiet møter gamle kjenninger på dyre sykler,
beslaglegger tyvegods eller har generelle
sykkelkontroller, vil rammenummeret på sykkelen sjekkes mot politiets
dataregister og Falken Sykkelregister. Det
er riktig at noen tyver
sliper bort rammenummeret. Omtrent 5% av syklene som kommer inn til
hittegods mangler rammenummer. Men sliper du bort rammenummeret, er du
dum. Dette er det første politiet sjekker, og uten rammenummer
ligger du tynt an. For det første er ikke sykkelen i
forskriftsmessig stand. For det andre
må du forklare politiet
hvorfor sykkelen ikke har rammenummer, og politiet vil anta at
sykkelen er tyvegods inntil motsatte er bevist. Majorstua
politistasjon beslagla konsekvent slike sykler, og hvis ikke syklisten i
løpet av en uke kom til politistasjonen med dokumentasjon
på at sykkelen var fremskaffet på lovlig måte, fikk
han en bot i posten. Selv om rammenummeret er slipt bort,
klarer ofte politiets teknikere å fremkalle det opprinnelige
nummeret ved å bruke spesielle kjemikalier på det stedet
rammenummeret stod.
I tillegg til å gjøre livet vanskeligere for sykkeltyver
og helere, er det en annen grunn til å registrere sykkelen i
Falken Sykkelregister. De fleste
forsikringsselskaper gir deg opptil
kr 1.000,- lavere egenandel ved erstatning av en registrert
sykkel. Når registrering av sykkel bare koster kr 45,- for tre
år, er det en god investering. Ved registrering vil du få
tilsendt et registreringsbevis og et oblat du skal klistre på
sykkelen. Kanskje tyven heller velger en annen sykkel når han
ser at din sykkel er registrert?
Myte 7: Det er bare dyre offroadsykler som blir
stjålet.
Mange tror at hvis de har en gammel sykkel, så er det ingen som
vil stjele denne. Mange slurver også med låsingen, og det
er dessverre få av de gamle syklene som er registrert i Falken
Sykkelregister. Det er dumt. Det er nettopp ulåste og lett
låste sykler som utsettes for brukstyverier. Det typiske er
"på-vei-hjem-fra-fest-tyveriet". Disse syklene havner som regel
i grøften etter bruk, og etter en stund blir de innbrakt til
hittegods. Når eieren ikke har registrert den i Falken
Sykkelregister, ikke vet rammenummeret til sykkelen, ikke
anmelder tyveriet til politiet fordi han tror at sykkelen er for
gammel til at forsikringsselskapet gir erstatning, og ikke engang
sjekker hos hittegods, vil sykkelen havne på
auksjon.
Man skulle tro at narkomane som trenger penger til stoff bare tar dyre
sykler. Det viser seg at i tillegg til å trenge penger, har
narkomane ofte et transportbehov. De har sjelden bil, sertifikat,
eller penger til å reise kollektivt, og de stjeler derfor ofte
en sykkel for å komme seg fra punkt A til B. Når en
narkoman får en bestilling på en sykkel, kan det hende han
må stjele seg en annen sykkel bare for å komme seg til det
stedet eieren av bestillingsobjektet pleier å sette
sykkelen. Det er derfor ikke uvanlig at eieren finner et gammelt vrak
av en sykkel på det stedet der han selv hadde parkert sitt
vidunder.
Moralen er at man uansett sykkel bør låse
den skikkelig
med en lås som tåler boltekutter, og
registrere sykkelen i
Falken Sykkelregister. For det første
reduserer du faren for at din egen sykkel skal bli stjålet. For
det andre gjør du livet vanskeligere for sykkeltyvene. For det
tredje øker du sjansen for å få sykkelen tilbake
hvis den tross alle forhåndsregler likevel er blitt
stjålet.
Myte 8: Det blir stadig flere sykkeltyverier.
Gjentatte avisoppslag minner oss på at det er mange
sykkeltyverier, og skal vi tro oppslagene blir det flere og flere for
hvert år. Media er imidlertid flinke til å lage større oppslag
om økning i kriminalitet enn om reduksjon i kriminalitet. Falken AS
anslår antall sykkeltyverier til å ligge rundt
100.000 sykler i året, og dette tallet har
vært rimelig
konstant de siste 10-15 årene. Statistikken
viser at antall anmeldte
sykkeltyverier ligger rundt 25.000 i året. Antall
vinningsforbrytelser har steget fordi syklene har blitt mer verdifulle
og fordi det har blitt flere narkomane,
men antall brukstyverier har sunket fordi folk er blitt flinkere til
å låse syklene sine. Totalt sett er antall sykkeltyverier
omtrent konstant.
Myte 9: Mange ungdom svindler på forsikringen.
Det er en utbredt oppfattelse at mange anmeldte sykkeltyverier og
erstatningskrav til forsikringsselskapene er fusk og fanteri. Spesielt
ordningen med Øglænd om dekking av egenandel hvis en
DBS-sykkel blir stjålet i løpet av et år har blitt
kritisert. Det har nok skjedd at gutter selger sykkelen sin til
kameraten eller tar den med på hytta, og deretter melder
sykkelen stjålet, eller at eiere med rådyre sykler lar
sykkelen bli stjålet på slutten av en sesong for å
frigjøre pengene til å kjøpe en ny modell neste
vår. Men dette hører til unntakene. Den vanligste form
for "forsikringssvindel" er å si at sykkelen var låst selv
om man innerst inne visste at man sannsynligvis hadde glemt å
låse sykkelen. Forsikringsbransjen regner generelt med at 10%
av erstatningssakene er svindel, og denne andelen er sannsynligvis
ikke vesentlig høyere når det gjelder sykkel. Det er
ingen opphopning av erstatningssaker på slutten av sesongen, og
det stjeles langt flere sykler enn det erstattes. I 1997 ble det
anmeldt 24.166 sykkeltyverier til politiet, og
erstattet 18.118 sykler
av forsikringsselskapene. Dette er forsvinnende lite med tanke
på at 100.000 sykler stjeles. Når bare en av fire melder
tyveri av sykkel, og bare to av tre som melder tyveriet får
erstatning av selskapet er heller dette et uttrykk for underforbruk
enn overforbruk av forsikring. De fleste sykler er dekket gjennom
villa/hjemforsikring, og det er
egentlig ganske rart at ikke flere krever erstatning for tap av sykkel.
Antall anmeldte sykkeltyverier
Tilbake til AISSM.
Last modified: Fri Aug 28 21:13:01 MET 1998