Sykkelstativer og tyverisikkerhet
Tall og fakta om sykkeltyverier
Sikkerhetskrav
- Både sykkelramme og minst ett hjul må kunne
låses fast i stativet.
- Stativet må være så robust at sykkeltyven
velger å angripe sykkellåsen og ikke stativet.
- Stativet må monteres (helst støpes fast) slik at
det ikke er mulig å heise stativet opp med kranbil.
Andre momenter
- Stativet bør være brukervennlig. Det skal ikke
være en gåte hvordan man skal plassere sykkelen.
- Stativet bør ha et utseende som ikke skjemmer de
øvrige omgivelsene.
- Stativet bør være konstruert slik at syklene ikke
sperrer for hverandre.
- Med tanke på vedlikehold og holdbarhet bør
stativet være rustbeskyttet og utformet slik at det er
enkelt å renholde og måke snø i området
rundt og inntil stativet.
Stativer AISSM anbefaler
Publicus Offroad - Ørsta Stålindustri AS
Publicus Offroad (bilde)
er et
svært mye brukt sykkelstativ som kan møbleres og
organiseres på mange måter. Sykkelen står
stødig i dette stativet. Det er utformet slik at både
ramme og hjul kan låses fast. Stativet kan ikke kuttes med
boltekutter, og angrep med baufil er så tidkrevende at de
færreste tyver vil velge dette. Stativet kan støpes
fast i bakken. Ved riktig plassering av sykkel og lås
oppnår man svært høy tyverisikkerhet. AISSM
anser dette stativet for å være det beste.
Sinus - Vestre Reime
Sinus (bilde)
er et meget anvendelig og estetisk
tiltalende sykkelstativ. Det er forholdsvis enkelt å bruke
og lett å vedlikeholde. Det er utformet slik at både
ramme og minst ett hjul kan låses fast i stativet. Syklene
står imidlertid noe ustødig, og enkelte kan fristes
til å låse sykkelen langs stativet og ikke på
tvers. Stativet kan ikke kuttes med boltekutter, og angrep med
baufil er tidkrevende. Stativet kan støpes fast i bakken.
Siden flere sykler låses i samme stativ, vil angrep på
stativet frigjøre flere sykler. Sinus gjør dessuten
låsen mer tilgjengelig for angrep med tyveriverktøy
enn Publicus. AISSM kan likevel anbefale dette stativet.
Cyklos alpha2 - Cyklos AB
Cyklos alpha2 (bilde)
er et interessant sykkelstativ.
Stativet gir meget god støtte til sykkelen, og det er plass
til to sykler i ett stativ. Stativet er populært i Sverige,
men er hittil lite brukt i Norge.
Dette stativet er det eneste som er utformet slik at sykkelen kan
låses fast ved hjelp av sykkelens rammelås ved at en
kjetting tres inn på rammelåsens låsepinne.
Kjettingen kan også tres inn på andre typer
låser med mindre låsen er for tykk. Stativet
representerer økt sikkerhet for sykler uten ekstralås
og for sykler med ekstralås som er svakere enn
rammelåsen. AISSM har lenge vært skeptisk til dette
stativet fordi en rammelås er en relativt svak lås.
Mange sykkeleiere bruker imdlertid vaierlås som
tilleggslås til rammelåsen, og en vaierlås er
enda svakere. Stativet representerer derfor økt sikkerhet
for et mange syklister. AISSM kan derfor anbefale Cyklos alpha2 i
områder som er mindre utsatte for tyveri.
Cyklos Beta - Cyklos AB
Produsenten omtaler dette sykkelstativet (bilde)
som "Fremtidens Sykkelstativ".
I likhet med Cyklos alfa2 har stativet en kjetting som kan tres inn på
sykkelens rammelås (bilde),
men stativet er også utformet slik at
sykkelen kan låses fast i stativet uten bruk av kjettingen
(bilde). En egen
holder på stativet gjør at sykkelen står meget
stødig. Det er plass til to sykler i hvert stativ.
For sykler uten rammelås er det enkelt å
låse ramme og bakhjul fast til stativet mens man kan bruke en ekstra
lås for å sikre forhjulet i sykkelrammen. For sykler med
rammelås, bruker man kjettingen og rammelåsen til låse
bakhjul og ramme til stativet mens ekstralåsen kun sikrer forhjulet.
Dersom man har en ekstralås som er sikrere enn rammelåsen,
og ønsker å bruke ekstralåsen til å låse
forhjul
og ramme fast til
sykkelstativet, er det ikke mulig å bruke holderen på
stativet. Det er likevel ikke noe problem å låse sykkelen fast,
men sykkelen står ikke lenger fullt så stødig.
Sikkerhetsmessig er dette stativet fullt på høyde med
Publicus Offroad. Stativet er meget fleksibelt da sykkelen kan
låses fast uansett om du har rammelås eller ikke. Stativet
anbefales av AISSM.
Andre stativer
CITY Sykkelpåle - Vestre Reime
CITY Sykkelpåle (bilde) er et solid stativ
av seigjern. Det kan støpes fast i bakken og
tilfredsstiller i utgangspunktet krav til sikkerhet. Dersom
syklisten velger å låse sykkelen til ringen, er det
vanskelig å sikre både ramme og hjul. Skal både
ramme og ett av hjulene sikres må du låse til stammen
på pålen. Stativet utnytter plassen dårlig, og
gir sykkelen dårlig støtte.
Sykkel-Pullert urban - Vestre Reime
Sykkel-Pullert urban (bilde) er en variant av
pålestativ som har fått en bedre design enn CITY
Sykkelpåle. Det tilfredsstiller alle krav til sikkerhet og
gjør det enkelt å låse både ramme og ett
hjul fast. Stativet utnytter plassen dårlig, og gir sykkelen
dårlig støtte.
Loppa-stativet - Rosings Industrier
Loppa-stativet (bilde) er et stativ som gir
gode låsemuligheter og god støtte til sykkelen.
Stativet er imidlertid utformet slik at det kan være
vanskelig å plassere sykkelen riktig. Stativet står
på en skinne som skrus fast i bakken. Stativet kan ikke
kuttes med boltekutter, og angrep med baufil er tidkrevende.
Stativet er plasskrevende.
Bike Park 2000 - FagSikring
Bike Park 2000 (bilde) er et stativ med
låsebøyle på selve stativet. Modell 2001 er
utstyrt med dobbel myntlås. Modell 2002 har dobbel
sylinderlås. Stativet er utviklet i samarbeid med det
svenske politiets forebyggende kriminalvern og
forsikringsselskapene. Gir god støtte for sykkelen, men
ingen sikring av hjul. Ideen bak et slikt stativ er god. I praksis
fungerer det dårlig. Nøkler kommer bort, og
vedlikehold er kostbart.
P-bike - Cyklos AB
P-bike (bilde) er en annen variant av sykkelstativ
med lås. Rammen låses fast i stativet ved hjelp av en
egen låssylinder som eieren må kjøpe for
å kunne benytte stativet. Stativet gir sykkelen god
støtte, men ingen sikring av hjul. Igjen er ideen god, men
stativet fungerer dårlig i praksis. Svært få
syklister er interessert i å kjøpe en
låssylinder som bare kan brukes på en type stativ. De
som velger å kjøpe en slik sylinder blir fristet til
å la låssylinderen stå i stativet slik at
stativet ikke kan benyttes av andre.
Stativer AISSM fraråder
Cyclus - Ørsta Stålindustri AS
Cyclus (bilde) er et stativ
hvor det er relativt vanskelig å låse både ramme
og hjul fast i stativet. Ifølge reklamen skal forhjulet
plasseres i en dobbel trådspalte og rammen låses fast
i tverrbjelken (bilde). Det er imidlertid mange syklister som låser
sykkelen i den doble trådspalten som består av 13 mm
seigjern som enkelt kan kappes med boltekutter. Utformingen
gjør også at enkelte syklister bare låser
forhjulet, og da forsvinner resten av sykkelen. AISSM vil
fraråde innkjøp av dette stativet.
Trådstativer
Trådstativer (bl.a Parcus - Ørsta
Stålindustri AS (bilde), Type 24-25 - Veksø Norge, Hags 199
364 - Claussen & Heyerdahl) er en ganske stor gruppe av klassiske
og rimelige sykkelstativ. Vanlig bruk er å sette forhjulet i
stativet. Dette gjør at sykkelen enten må låses
til seg selv eller at bare forhjulet låses fast i stativet.
Dersom sykkelen er låst til seg selv, er den lett å
bære med seg. Dersom bare forhjulet låses, kan resten
av sykkelen frigjøres og kobles sammen med et ulåst
forhjul fra en annen sykkel. Tyven får på denne
måten en komplett ulåst sykkel uten bruk av
verktøy da mange offroadsykler har hurtigkoblere. Det er
mulig å sikre både ramme og ett hjul ved å
plassere bakhjulet i stativet og låse gjennom nedre del av
bakgaffel, men dette krever en lang og fleksibel lås.
Stativet gir ikke støtte til sykkelramme. Hovedproblemet
med trådjernstativene er at 13 mm seigjern er som
smør for en boltekutter. Det tar heller ikke lang tid
å kappe stativet ved hjelp av baufil. AISSM vil sterkt
fraråde bruk av denne typen stativer.
Plassering av sykkelparkeringsplass
Sykkelstativer bør plasseres i umiddelbar nærhet av
gangvei som fører frem til hver enkelt inngang. I
motsetning til bilister som aksepterer at de må gå et
stykke fra bilen til inngangen, ønsker syklister så
kort vei som mulig. Dersom bruk av sykkelparkeringsplass
medfører omvei, vil mange syklister velge å plassere
sykkelen rett utenfor inngangen i stedet for å benytte
sykkelstativene.
Sykkelparkeringsplassen bør være lett synlig og
beferdet. Dersom det hele tiden går mennesker forbi, har
ikke sykkeltyven arbeidsro. God belysning er viktig, og det er
mulig å kombinere strømsparing med økt
tyverisikkerhet ved å ha lys som slår seg på
når det kommer mennesker.
Overbygde sykkelparkeringsplasser (bilde)
gir syklene le for vær og
vind, og reduserer behovet for snøbrøyting.
Syklisten slipper å måtte sette seg på en
våt sykkel etter en regnbyge tidligere på dagen. Dette
er behagelig for syklisten, og flere vil velge sykkel som
transportløsning. Det blir dessuten mindre behov for
brøyting om vinteren.
Tall og fakta om sykkeltyverier
Tilbake til AISSM.
Last modified: Sun Apr 16 09:12:19 MET DST 1998