AISSM årsrapport 1998
Tall og fakta om sykkeltyverier
Innledning
Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min! (AISSM) er en
idealistisk organisasjon som ble opprettet av studenter ved
Universitetet i Tromsø våren 1994.
Hovedmålet er å redusere antall sykkeltyverier i
Norge. AISSM samarbeider bl.a med politiet,
forsikringsbransjen og Falken Sykkelregister. AISSM sitter
trolig med den største mengde samlede kunnskap om
sykkeltyveriproblematikken i Norge.
Fokus i 1998
Norges Forsikringsforbund
opprettet høsten 1997 en
rådsgruppe
(delvis etter initiativ fra AISSM) for å
se på tiltak
forsikringsbransjen kunne gjennomføre for å
redusere antall sykkeltyverier. De har bl.a jobbet for å
oppnå større effekt av Falken Sykkelregister
gjennom praktiske ordninger, bedre rutiner, øket
forståelse, påpeking av muligheter,
kvalitetssikring m.v. i forsikringsselskapene, hos politiet,
blant forhandlerne, ved hittegodsfirmaene og hos Falken.
Arbeidsgruppen hadde totalt 9 møter i 1998. Selv om
ikke AISSM var fysisk tilstede på møtene har vi
foretatt en tett oppfølging av gruppens arbeid ved
å utarbeide notater i forkant av møter,
kommentere referater fra møter samt ha en tett
kommunikasjon med gruppens leder, Andreas Pihl i Norges
Forsikringsforbund, gjennom telefon, e-mail og ett møte
i Oslo.
Arbeidsgruppen har klart å gjennomføre mange av
våre
hjertesaker, bl.a oblat til registrerte sykler i
Falken Sykkelregister, avtaler om automatisk registrering i
sykkelregisteret ved salg av sykkel, forsikringsselskapenes
registrering av erstattede sykler og at politiet har
fått on-line tilgang til Falken Sykkelregister.
Arbeidsgrupper har også sendt brev til
Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet for å
få en strengere håndheving av dagens
forskrift om
krav til sykkel med tanke på rammenummerets utforming og
plassering.
Samarbeid med Politiet i Tromsø
Politiet i Tromsø hadde for første gang en
sykkelpatrulje. Denne bestod av to politimenn fra
ordensavdelingen, og disse syklet på dagtid, hverdager i
sommermånedene. De hadde i utgangspunktet ikke noe
spesielt fokus på sykkeltyverier, men siden de selv
syklet, ble sykkeltyveriproblematikken en naturlig del av
arbeidet. AISSM hadde ett møte med sykkelpatruljen
før de startet opp, vi hadde telefonkontakt ved et par
anledninger ved konkret mistanke om stjålne sykler. I
samarbeid med Falken og Storebrand hadde vi en sykkelkontroll
hvor 50 tilfeldig forbipasserende syklister ble stoppet og
kontrollert. Vi hadde dessuten et møte for å
oppsummere sommerens erfaringer samt planlegge neste års
sykkelpatrulje. Det er allerede blitt avtalt at AISSM skal
holde et foredrag på en parole for politiet for å
kunne skolere dem i sykkeltyveriproblematikken.
Samarbeid med andre politikammer
I forbindelse med utkjøring av
sykkeltyveristatistikk
tar AISSM kontakt med de politidistrikt som har store
endringer i antall sykkeltyverier for å undersøke
hvorfor disse endringene har funnet sted. I kjølvannet
av dette har flere politikammer blitt inspirert til å
gjennomføre egne sykkeltyveriprosjekter. Vi har
også assistert Kåre Greipsland ved Kristiansand
Politidistrikt i forhold til faglige vurderinger ved
anleggelse av ny sykkelparkeringsplass og valg av
sykkelstativer ved Høgskolen i Agder.
Etter oppfordring fra Greipsland har dessuten AISSM skrevet en
artikkel om
sykkeltyveriproblematikken og vårt arbeide i politibladet Livsnerven
som bl.a sendes alle politimestrene ved landets 54 politidistrikt.
Samarbeid med Falken
AISSM har fungert som Falkens vindu mot internett. Falken arbeider med
utvikling av
egne sider, men disse var ikke kommet
på nett i 1998.
I tillegg til at surfere kan lese om
Falken Sykkelregister på sidene
våre, er det mulig å registrere syklene on-line i form av utfylling
av et
standardsskjema som genererer en robotmail til Falken. AISSM har ikke
tilgang til disse opplysningene som går direkte til Falken. Vi har
imidlertid vår egen brukerident i sykkelregisteret og i 1998 har vi
utført noe korrektur av registreringer, bl.a på Cannondale som
i stor grad var blitt feilregistrert. AISSM har også vært i dialog
med Falken angående struktur på rammenummer av nye DBS-sykler.
I Tromsø har vi assistert
Falken ved å oppspore eiere av hittesykler som Falken ikke fikk treff
på i Falken Sykkelregister og politiet ikke har fått treff
på i STRASAK. Lokale sykkelforhandlere har blitt kontaktet av AISSM og
gjort søk i sine medlemsregistre slik at vi har funnet sykler til
eiere som ikke politianmeldt tyveriet.
Test av sykkellåser
AISSM har også i 1998 fortsatt å teste
sykkellåser. Vi har også samlet syv store
tester
av sykkellåser, kommentert dem og påpekt styrker
og svakheter ved testingen og låsene. Resultatene er
lagt på våre web-sider, og Danny Anker Kirkeby,
produktsjef og ansvarlig for sykkellåser i Basta Danmark A/S,
har kommentert i en mail til AISSM
at disse sidene er blant de beste og mest informative han har sett
på lang tid. AISSM har også tatt opp
fellesbestillinger av sykkellåser direkte fra
importør og solgt disse til medlemmer og medstudenter
til kostpris.
Lås sykkelen din aksjoner
AISSM har tidligere brukt brosjyren "Lås sykkelen din!"
utarbeidet av Politiets Kriminalvern. Vi har flere ganger
påpekt svakheter ved denne brosjyren, og de har nå
utarbeidet en ny versjon hvor noen av våre forslag ble
tatt inn. AISSM var imidlertid ikke helt fornøyd med den
nye brosjyren heller, så med støtte fra Vesta forsikring
valgte vi å trykket opp vår egen brosjyre i 2.000
eksemplarer. Disse har blitt brukt ved "Lås sykkelen
din!" aksjoner i Tromsø sentrum, på Universitetet
og Regionsykehuset i Tromsø. Brosjyrene har dessuten
vært tilgjengelig hos politiet og hos enkelte
forhandlere i Tromsø.
Bruk av media
AISSM har også i 1998 vært flinke til å
benytte oss av media.
Dine Penger
hadde tips fra AISSM under
"Dagens råd" 25. februar.
Stavanger Aftenblad
hadde
flere artikler om sykkeltyverier i mars. Statistikken over
utviklingen i antall sykkeltyverier fikk oppslag i
Bergens
Tidende og Sandefjord Blad, og vi fikk senere
NTB til å
lage en melding som stod på trykk i en rekke aviser.
Studentavisen
Utropia
i Tromsø hadde en artikkel om
aksjonsgruppen og sykkeltyverier. AISSM leverte mye av
bakgrunnsmaterialet til
testen av sykkellåser i TV2
Hjelper deg i april. Det ble brukt mye stoff fra internettsidene
til AISSM da studentavisen
Under Dusken hadde et
temanummer om
sykkel i juli.
Norges Forsikringsforbund
brukte våre
råd om låsing i sin pressemelding "Hvordan sikre
sykkelen mot tyver" 2. juli. Vi fikk to oppslag i avisen
Tromsø, et oppslag i avisen Nordlys og innslag på
NRK radio i forbindelse med sykkelkontrollen 21. juli. Da vi
avslørte en student som i god tro hadde kjøpt en
sykkel som var stjålet i Kristiansand, medførte
dette også et oppslag i avisen Tromsø. AISSM fikk
i sommer et par minutters innslag om sykkeltyverier i NRK P3
Transitt.
Sykkellåssituasjonen i Tromsø resulterte i avisen
Tromsø, en om at det ikke fantes noen
FG-godkjente
sykkellåser og en til da Sportshuset begynte å
selge en godkjent lås. Avisen Tromsø skrev om en
av "Lås sykkelen din!" aksjonene våre i
Tromsø sentrum, og de skrev også om
sykkelauksjonen til Falken. Dagsavisen hadde, etter tips fra
AISSM, en artikkel om sykkelpatruljene ved de ulike
politikamrene. Denne artikkelen kostet journalisten en del
arbeid, men den ble senere referert i flere andre aviser.
Utviklingen i Tromsø
Fra 1997 til 1998 har det til tross for stor innsats
både fra politiet og AISSM vært en økning i
antall sykkeltyverier i Troms Politidistrikt.
Hovedårsaken er været. I 1997 hadde vi over to
meter med snø langt inn i mai. I 1998 var sommeren i Nord-Norge
den beste på 25 år. Mens salget av sykler gikk ned i
Sør-Norge, gikk den opp i Tromsø. Dette
gjenspeiler en økning i sykkelbruk, og med flere sykler
på veiene blir det flere sykler å stjele. Det blir
sannsynligvis også flere som er interessert i å
kjøpe billige brukte sykler.
Utviklingen i resten av landet
Siden 1995 har antall
anmeldte sykkeltyverier på landsbasis blitt
redusert for hvert år. Tallet for 1998 er faktisk det laveste på
hele 90-tallet. Mens det i 1995 ble anmeldt 26.577 sykkeltyverier, var tallet
for 1998 blitt redusert til 23.053. Sommeren 1998 var riktignok svært
dårlig i Sør-Norge, men dette kan ikke forklare den gunstige
utviklingen helt siden 1995. Økt satsing fra politiets
side kan forklare mye av nedgangen da man ser størst reduksjon i de
byene hvor politiet har hatt egne sykkeltyveriprosjekter. Økt bruk av
Falken Sykkelregister kan
også ha medvirket. Det har dessuten kommet flere gode sykkellåser
på markedet. Det kan imidlertid tenkes at antall anmeldte sykkeltyverier
ikke gjenspeiler den reelle utviklingen i antall sykkeltyverier. Året
1998 var et år folk hadde mye penger mellom hendene. Det kan tenkes
at folk i mindre grad gidder å politianmelde
sykkeltyveri med tanke på forsikringspengene, men bare
kjøper ny sykkel uten å styre med alt
papirarbeidet. Det vil derfor bli spennende å se hvordan
utviklingen blir i 1999 når folk møter trangere
tider.
Tall og fakta om sykkeltyverier
Tilbake til AISSM.
Last modified: Tue Apr 15 14:28:34 MET DST 1997