Sykkelstativer og tyverisikkerhet
Tall og fakta om sykkeltyverier
Sikkerhetskrav
- Både sykkelramme og minst ett hjul må kunne
låses fast i stativet.
- Stativet må være så robust at sykkeltyven
velger å angripe sykkellåsen og ikke stativet.
- Stativet må monteres (helst støpes fast) slik at
det ikke er mulig å heise stativet opp med kranbil.
Andre momenter
- Stativet bør være brukervennlig. Det skal ikke
være en gåte hvordan man skal plassere sykkelen.
- Stativet bør ha et utseende som ikke skjemmer de
øvrige omgivelsene.
- Stativet bør være konstruert slik at syklene ikke
sperrer for hverandre.
- Med tanke på vedlikehold og holdbarhet bør
stativet være rustbeskyttet og utformet slik at det er
enkelt å renholde og måke snø i området
rundt og inntil stativet.
Stativer AISSM anbefaler
Publicus Offroad - Ørsta Stålindustri AS (tlf 70 04 70 00)
Publicus Offroad (bilde)
er et
svært mye brukt sykkelstativ som kan møbleres og
organiseres på mange måter. Sykkelen står
stødig i dette stativet. Det er utformet slik at både
ramme og hjul kan låses fast. Stativet kan ikke kuttes med
boltekutter, og angrep med baufil er så tidkrevende at de
færreste tyver vil velge dette. Stativet kan støpes
fast i bakken. Ved riktig plassering av sykkel og lås
oppnår man svært høy tyverisikkerhet.
Cyklos alpha2 - Cyklos AB (tlf 00 46 16 12 80 90)
Cyklos AB
har et interessant sykkelstativ med navn Cyklos alpha2
(bilde).
Stativet gir meget god støtte til sykkelen, og det er plass
til to sykler i ett stativ. Stativet er populært i Sverige,
men er hittil lite brukt i Norge.
Det er utformet slik at sykkelen kan låses fast ved hjelp
av sykkelens rammelås ved at en
kjetting tres inn på rammelåsens låsepinne.
Kjettingen kan også tres inn på andre typer
låser med mindre låsen er for tykk.
Cyklos Beta - Cyklos AB (tlf 00 46 16 12 80 90)
Cyklos AB
omtaler dette sykkelstativet (bilde)
som "Fremtidens Sykkelstativ".
I likhet med Cyklos alfa2 har stativet en kjetting som kan tres inn på
sykkelens rammelås (bilde),
men stativet er også utformet slik at
sykkelen kan låses fast i stativet uten bruk av kjettingen
(bilde). En egen
holder på stativet gjør at sykkelen står meget
stødig. Det er plass til to sykler i hvert stativ.
Sykkel-Pullert urban - Vestre AS (tlf 22 18 49 67)
Sykkel-Pullert urban (bilde) ble for
noen år siden valgt til å være det beste på markedet i en evaluering foretatt
av Gøteborg Stad. Det tilfredsstiller
alle krav til sikkerhet og gjør det enkelt å låse
både ramme og ett hjul fast. Stativet utnytter imidlertid plassen dårlig,
og gir sykkelen dårlig støtte. Plassert inn mot vegg finnes
andre typer som er mer egnet, men der det finnes
åpne areal, har sykkelpullerten både praktiske og estetiske fortrinn.
Uten sykler, står pullertene igjen i rommet som et tiltalenede bymøbel.
Haniss Stabil - Haniss Harald Nilsen (tlf 64 94 02 23)
Haniss Harald Nilsen produserer et snedig
stativ (bilde) som gir
god støtte og gode låsemuligheter for de fleste sykler
(med mindre du kun har rammelås). Dette er en av de få produsentene
som har skjønt at det er ramme og bakhjul som primært skal
låses fast i stativet, og ikke ramme og forhjul. De fleste brukerne
av stativet skjønner også dette. Det er mulig å bolte
stativet fast, men mange gårdeiere unnlater å gjøre dette
med tanke på snørydding om vinteren.
Suveren sykkelstativ har en del likheter med Haniss Stabil, men er noe lavere og mer diskret.
Stativet er tilpasset de fleste typer sykler, også offroadsykler med brede dekk, og har
muligheter for låsing av for-/bakhjul og ramme. Stativet leveres i første rekke med betongheller
i bunnrammen, men kan også tilpasses for nedstøping eller fastbolting til underlaget.
Standard lengde gir plass til fem sykler, men Suveren Rørmøbelfabrikk A/S kan også
levere sykkelstativer for valgfritt antall sykler.
Andre stativer
Sinus - Vestre AS (tlf 22 18 49 67)
Sinus (bilde)
er et meget anvendelig og estetisk
tiltalende sykkelstativ. Det er forholdsvis enkelt å bruke
og lett å vedlikeholde. Det er utformet slik at både
ramme og minst ett hjul kan låses fast i stativet. Syklene
står imidlertid noe ustødig, og enkelte kan fristes
til å låse sykkelen langs stativet og ikke på
tvers. Stativet kan ikke kuttes med boltekutter, og angrep med
baufil er tidkrevende. Stativet kan støpes fast i bakken.
Siden flere sykler låses i samme stativ, vil angrep på
stativet frigjøre flere sykler. Sinus gjør dessuten
låsen mer tilgjengelig for angrep med tyveriverktøy
enn Publicus.
CITY Sykkelpåle - Vestre AS (tlf 22 18 49 67)
CITY Sykkelpåle (bilde) er et solid stativ
av seigjern. Det kan støpes fast i bakken og
tilfredsstiller i utgangspunktet krav til sikkerhet. Dersom
syklisten velger å låse sykkelen til ringen, er det
vanskelig å sikre både ramme og hjul. Skal både
ramme og ett av hjulene sikres må du låse til stammen
på pålen. Stativet utnytter plassen dårlig, og
gir sykkelen dårlig støtte.
PLUG Base sykkelstativ - Jade lås AB
(tlf 00 46 23 630 65)
PLUG Base er en hybrid mellom trådjernstativ og kjettingløsningen
til Cyclos. Det er IKKE meningen at sykkelen skal låses til selve stativet, men til
kjettingen. For sykler med rammelås plasseres bakhjulet først slik at sykkelen
kan låses fast ved å tre kjettingen inn på rammelåsen. Ved bruk av andre sykkellåser er
det valgfritt om du ønsker å plassere sykkelen med forhjul eller
bakhjulet i stativet. Kjettingen er uansett lang nok til at ramme og hjul kan låses fast.
PLUG har valgt en snedig løsning der kjettingen trekkes ut av et rør
slik at kjettingen er skjult når stativet ikke er i bruk. Det finnes muligheter til å
montere stativet enkelt eller dobbeltsidig, rett eller vinklet, til vegg, fast i bakken eller
som flyttbart stativ.
Loppa-stativet - Rosings Industrier (tlf 67 06 00 10)
Loppa-stativet (bilde) er et
stativ som gir
gode låsemuligheter og god støtte til sykkelen.
Stativet er imidlertid utformet slik at det kan være
vanskelig å plassere sykkelen riktig. Stativet står
på en skinne som skrus fast i bakken. Stativet kan ikke
kuttes med boltekutter, og angrep med baufil er tidkrevende.
Stativet er plasskrevende.
NORFAX Bymiljø - NORFAX (tlf 66 80 00 60)
NORFAX
har et stativ i stål-miljø. Dette stativet har
noen likhetstrekk med Haniss Stabil, men støpes fast i bakken. Hvis
du har to sykkellåser kan du låse sykkelrammen fast i stativet
både foran og bak samtidig som du sikrer begge hjul. Rørene i
stativet er relativt spinkle slik at tyven kan velge å gå til
angrep på stativet med baufil dersom sykkellåsen er god nok.
Bike Park 2000 - FagSikring (tlf 63 84 10 00)
Bike Park 2000 (bilde) er et stativ med
låsebøyle på selve stativet. Modell 2001 er
utstyrt med dobbel myntlås. Modell 2002 har dobbel
sylinderlås. Stativet er utviklet i samarbeid med det
svenske politiets forebyggende kriminalvern og
forsikringsselskapene. Gir god støtte for sykkelen, men
ingen sikring av hjul. Ideen bak et slikt stativ er god. I praksis
fungerer det dårlig. Nøkler kommer bort, og
vedlikehold er kostbart.
P-bike - Cyklos AB (tlf 00 46 16 12 80 90)
P-bike (bilde) er en annen variant av sykkelstativ
med lås. Rammen låses fast i stativet ved hjelp av en
egen låssylinder som eieren må kjøpe for
å kunne benytte stativet. Stativet gir sykkelen god
støtte, men ingen sikring av hjul. Igjen er ideen god, men
stativet fungerer dårlig i praksis. Svært få
syklister er interessert i å kjøpe en
låssylinder som bare kan brukes på en type stativ. De
som velger å kjøpe en slik sylinder blir fristet til
å la låssylinderen stå i stativet slik at
stativet ikke kan benyttes av andre.
Stativer som blir produsert i USA
Dette er en link til Bikeparking
i USA. Vi har ikke sett disse stativene live, og kan derfor ikke
kommentere dem skikkelig, men det ser ut til at de har fått med de
viktigste poengene.
NORFAX Tremiljø - NORFAX (tlf 66 80 00 60)
NORFAX
produserer et leskur for sykler. Sykkelen henges opp med styret
på en gaffel slik at forhjulet løftes fra bakken. Deretter låses
ramme og forhjul fast i en bøyle. Syklene blir stående pent og
ryddig, og det er tydelig at produsenten har tenkt både på estetikk
og sikkerhet.
Karusell sykkelparkeringshus - Jade lås AB
(tlf 00 46 23 630 65)
Plug Carousel er et sykkelparkeringshus med roterende gulv og plass til 20 sykler.
Dette kan være en god løsning for borettslag, mindre skoler og andre som ønsker
en innebygget løsning. Sykkelparkeringshuset er åttekantet med låsbar inngangsdør.
Hver enkelt sykkel er låst fast med kjetting til et stålstativ i hver sektor av
karusellen. Hele sykkelparkeringshuset krever 4,9 x 4,9 meter. Det er ikke nødvendig
med noen spesiell bearbeiding av underlaget, og løsningen er kompakt, relativt rimelig
og gir høy tyverisikkerhet.
Stativer AISSM fraråder
Cyclus - Ørsta Stålindustri AS (tlf 70 04 70 00)
Cyclus (bilde) er et stativ
hvor det er relativt vanskelig å låse både ramme
og hjul fast i stativet. Ifølge reklamen skal forhjulet
plasseres i en dobbel trådspalte og rammen låses fast
i tverrbjelken (bilde). Det er imidlertid mange syklister som låser
sykkelen i den doble trådspalten som består av 13 mm
seigjern som enkelt kan kappes med boltekutter. Utformingen
gjør også at enkelte syklister bare låser
forhjulet, og da forsvinner resten av sykkelen. AISSM vil
fraråde innkjøp av dette stativet.
Trådstativer
Trådstativer (bl.a Parcus - Ørsta
Stålindustri AS (bilde) (tlf 70 04 70 00), Type 24-25 - Veksø Norge (tlf 63 80 32 37), Hags 199
364 - Claussen & Heyerdahl (tlf 23 39 66 80)) er en ganske stor gruppe av klassiske
og rimelige sykkelstativ. Vanlig bruk er å sette forhjulet i
stativet. Dette gjør at sykkelen enten må låses
til seg selv eller at bare forhjulet låses fast i stativet.
Dersom sykkelen er låst til seg selv, er den lett å
bære med seg. Dersom bare forhjulet låses, kan resten
av sykkelen frigjøres og kobles sammen med et ulåst
forhjul fra en annen sykkel. Tyven får på denne
måten en komplett ulåst sykkel uten bruk av
verktøy da mange offroadsykler har hurtigkoblere. Det er
mulig å sikre både ramme og ett hjul ved å
plassere bakhjulet i stativet og låse gjennom nedre del av
bakgaffel, men dette krever en lang og fleksibel lås.
Stativet gir ikke støtte til sykkelramme. Hovedproblemet
med trådjernstativene er at 13 mm seigjern er som
smør for en boltekutter. Det tar heller ikke lang tid
å kappe stativet ved hjelp av baufil. AISSM vil sterkt
fraråde bruk av denne typen stativer.
Plassering av sykkelparkeringsplass
Sykkelstativer bør plasseres i umiddelbar nærhet av
gangvei som fører frem til hver enkelt inngang. I
motsetning til bilister som aksepterer at de må gå et
stykke fra bilen til inngangen, ønsker syklister så
kort vei som mulig. Dersom bruk av sykkelparkeringsplass
medfører omvei, vil mange syklister velge å plassere
sykkelen rett utenfor inngangen i stedet for å benytte
sykkelstativene.
Sykkelparkeringsplassen bør være lett synlig og
beferdet. Dersom det hele tiden går mennesker forbi, har
ikke sykkeltyven arbeidsro. God belysning er viktig, og det er
mulig å kombinere strømsparing med økt
tyverisikkerhet ved å ha lys som slår seg på
når det kommer mennesker.
Overbygde sykkelparkeringsplasser (bilde)
gir syklene le for vær og
vind, og reduserer behovet for snøbrøyting.
Syklisten slipper å måtte sette seg på en
våt sykkel etter en regnbyge tidligere på dagen. Dette
er behagelig for syklisten, og flere vil velge sykkel som
transportløsning. Det blir dessuten mindre behov for
brøyting om vinteren.
Tall og fakta om sykkeltyverier
Tilbake til AISSM.
Last modified: Fri Feb 22 09:12:19 MET DST 2002