Om Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min!
Mål for AISSM
Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min! (AISSM) er en idealistisk organisasjon som ble
opprettet av studenter ved Universitetet i Tromsø våren 1994. Hovedmålet
er å redusere antall sykkeltyverier i Norge.
Bakgrunn
Falken AS anslår at det stjeles 100.000 sykler hvert år. Beregninger viser at
en av
ti sykler
i Norge er tyvegods. Det ble i 1999 anmeldt 22.404 sykkeltyverier til politiet. Dette
utgjør 30% av alle simple tyverier. Forsikringsselskapene erstattet i 1998 totalt 16.662
sykler med et samlet beløp på 63 millioner kroner.
Fra brukstyveri til vinningsforbrytelse
For 20 år siden var de fleste tyverier av sykkel brukstyverier. Nå ser det ut til at
flertallet av sykkeltyveriene er vinningsforbrytelser. Syklene representerer store verdier, og
kombinert med lav risiko for å bli tatt, er sykkeltyverier fristende for ungdom og
arbeidsledige. Enkelte narkomane finansierer sitt stoffmisbruk ved å stjele sykler, og mer
organiserte kjeltringer kjører rundt med varebil på kvelds og nattetid, knekker
låsene med boltekutter og laster syklene inn i bilen.
Sykler er lett omsettelige. Mange sykler selges på gata eller gjennom venner og bekjente.
Enkelte sykler transporteres til andre deler av landet, eller byttes mot smuglersprit med
mannskap på utenlandske båter. Kjøper risikerer lite da politiet sjelden
kontrollerer sykler. Noen ganger males sykkelen sort og rammenummeret slipes bort for at det
skal bli vanskeligere for eieren å gjenkjenne sykkelen. Det blir dessuten vanskeligere for
politiet å dokumentere hvor sykkelen kom fra. Det hender at dyrere offroadsykler slaktes.
Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min!
Våren 1994 opprettet noen studenter ved Universitetet i Tromsø en gruppe for
å gå til aksjon mot sykkeltyveriene. De var lei av at studentene ble frastjålet
dyre sykler fra studenthybler og universitetsområdet. De første aksjonene gruppen
gjennomførte, bestod i å utplassere dyre offroadsykler på steder som var
utsatte for tyverier. De la seg i skjul i nærheten av syklene, hadde fotoutstyr, internt
samband og mobiltelefon slik at de kunne varsle politiet dersom noen prøvde å
stjele syklene. Det ble aldri tatt noen tyver på fersk gjerning, men mediaoppslag
førte til at antall sykkeltyverier gikk ned i Tromsø.
Forebyggende arbeid
Aksjonsgruppen har også jobbet forebyggende. De har formidlet informasjon om sikrere
låsing av sykkel, gitt informasjon om ulike låstyper, arbeidet for utplassering av
flere og bedre sykkelstativer, og oppfordret alle til å registrere sykkelen sin i Falken
Sykkelregister. De har hatt flere aksjoner sammen med politiet, Falken og Storebrand der de
stoppet alle syklister, kontrollerte rammenummeret på sykkelen mot politiets straffesaksregister (STRASAK) og
tilbød gratis registrering i Falken Sykkelregister.
Etter initiativ fra Aksjonsgruppen ble det knyttet et tettere samarbeid mellom Troms
politikammer og Falken i Tromsø. Alle hittede sykler i Tromsø blir nå
kontrollert både mot STRASAK og Falken Sykkelregister.
Utvikling
Det første året ble Aksjonsgruppens arbeid konsentrert om Tromsø. I
løpet av høsten 1994 begynte gruppen også å se på
situasjonen i resten av landet. De var spesielt opptatt av hvordan politiet kan få bedre
kontroll med sykkeltyverier, heleri av sykkel og hvordan politiet lettere kan finne tilbake til
eiere av hittede sykler. Gjennomgang av registreringer i STRASAK viser at bare halvparten av
sykkeleierne kan identifiseres ved å bruke godsnummer som søkebegrep.
Når en av fire melder tyveri av sykkel betyr dette at en av åtte stjålne
sykler kan identifiseres ved hjelp av STRASAK.
Falken Sykkelregister
Aksjonsgruppen skjønte at Falken Sykkelregister ville være et viktig
verktøy i kampen mot sykkeltyverier. Dersom registeret kunne fungere tilsvarende bilregisteret
(AUTOSYS) slik at hver eneste sykkel var registrert med eier, ville politiet få bedre
kontroll over syklene. Aksjonsgruppen begynte høsten 1994 arbeidet for å
få flere sykler registrert. Første målgruppe var forsikringsselskapene.
Målet var at alle erstattede sykler skal registreres i sykkelregisteret. Ved hjelp av brev,
fakser, utallige telefonsamtaler til selskapene, Norges Forsikringsforbund og Falken, ble de
nødvendige rutinene etablert. Norges Forsikringsforbund nedsatte høsten 1997 en
egen arbeidsgruppe som skal effektivisere Falken Sykkelregister. Aksjonsgruppen fungerer som
rådgiver for denne gruppen. I januar 2000 var 700.000 sykler registrert, og dette
utgjør over 30% av landets to millioner sykler.
Politiet
Aksjonsgruppen utarbeidet våren 1995 et notat som det Kriminalitetsforebyggende
Råd i Justisdepartementet sendte ut til sine politikontakter for å gjøre
politiet oppmerksom på Falken Sykkelregister. En del politikamre sender nå faks
til Falken med oversikt over hittede sykler. Syklene blir kontrollert mot sykkelregisteret, Falken
varsler eier og gir politiet tilbakemelding. En undersøkelse Aksjonsgruppen
gjennomførte januar 1996 viste at omtrent halvparten av de hittede syklene ved landets
54 politikamre kontrolleres mot Falken Sykkelregister. Aksjonsgruppen har i ettertid arbeidet
for at enda flere kamre skal sende lister til Falken, og dette arbeidet er nå blitt overtatt
av Falken selv. På sikt skal politiet få on-line forbindelse med Falken
Sykkelregister, og Falken har hatt møter med Politiets Datatjenester om dette.
Forhandlere
Falken har inngått en del avtaler med ulike sykkelforhandlere. Målet er at alle
sykler automatisk skal bli registrert ved salg. Fra høsten 1997 har omtrent 40% av alle
solgte sykler blitt registrert av forhandler. Falken arbeider for å etablere flere avtaler.
Kortsiktige prosjekter
Aksjonsgruppen har jobbet målrettet med langsiktige prosjekter, men de har også
engasjert seg i flere mindre saker. Aksjonsgruppen har vært medvirkende til at
sykkeltyver og helere har blitt tatt av politiet i Tromsø. De har assistert Falken i
Tromsø med å spore opp flere eiere av hittede sykler enn de som identifiseres
gjennom vanlige rutiner. Erfaringene fra både langsiktige prosjekter og andre
engasjementer har blitt godt dokumentert og delt med politiet, hittetjenesten, Falken
Sykkelregister, Norges Forsikringsforbund, og andre interesserte. Gjennom media har
informasjon blitt videreformidlet til folk flest.
Resultater
Antall anmeldte sykkeltyverier i 1999 er det laveste på hele 90-tallet.
Det kan
være flere årsaker til dette.
Falken Sykkelregister og tyveriforebyggende arbeid fra
forsikringsselskapenes side er mulige forklaringer. Den største nedgangen er imidlertid i
de større byene hvor politiet har fokusert på sykkeltyveriene. Aksjonsgruppen har
vært behjelpelig med bakgrunnsmateriale for flere av
sykkeltyveriprosjektene. Det er
også kommet sikrere sykkellåser på markedet, og det er nettopp i de
større byene det er aktuelt å kjøpe
sykkellåser som ligger
høyere i pris. Selv om det har vært en nedgang i antall anmeldte sykkeltyverier,
er det fremdeles altfor mange sykler som stjeles. Aksjonsgruppen vil derfor
fortsette sitt arbeid for å redusere antall sykkeltyverier.
Mål for AISSM
Tilbake til AISSM.
Last modified: Man May 1 07:15:19 MET DST 2000