Mange importører får oppgitt rammenummer på sykler fra produsenten. Etter det aksjonsgruppen kjenner til er det imidlertid få av importørene som har oversikt over hvilke sykler som er blitt solgt av hvilke forretninger. Siden det ikke finnes systematiserte ordninger for tilbakesending av utfylte garantikort for andre merker enn DBS, er det vanskeligere å få til en avtale om blokkinnmelding av sykler i Falken Sykkelregister. En annen konsekvens er at forhandlerne ikke har oversikt over rammenumre på syklene før de selges, og det blir svært vanskelig å identifisere sykler som er stjålet direkte fra forretningene.
På landsbasis finnes det bare en håndfull forretninger som automatisk registrerer alle solgte sykler i Falken Sykkelregister. Det er imidlertid mange som har registreringsblanketter til Falken Sykkelregister tilgjengelig, og en del av forhandlerne pleier å anbefale kunden å registrere sykkelen.
I Tromsø er det ingen forretninger som har avtale med Falken Sykkelregister, men aksjonsgruppen har ved flere anledninger i samarbeid med forhandlerne sendt ut brev til kunder som nylig har kjøpt sykkel. Brevet inneholder informasjon om sykkeltyverier og en ferdigutfylt blankett til Falken Sykkelregister. Selv om det har vært tidkrevende for aksjonsgruppen å fylle ut flere hundre blanketter for hånd, kopiere opp brev, brette papir og putte dem i konvolutter, har responsen likevel vært så god at vi planlegger flere utsendinger til våren. Aksjonsgruppen tror at brevet også fører til at folk blir flinkere til å låse sykkelen fordi de blir mer oppmerksomme på hvor mange sykler som stjeles.
Aksjonsgruppen har gått igjennom utskrifter fra politiets godsregister. Det viser seg at bare halvparten av rammenumrene er korrekt registrert. Dette gjelder både ved Oslo og Troms politikammer, og aksjonsgruppen regner med at undersøkelsen er representativ for hele landet. I mange tilfeller er det sykkeleieren som ikke har oppgitt rammenummer, i andre tilfeller er sykkelens produksjonskode oppført i stedet for rammenummer, men det forekommer også en del registreringsfeil fordi det kan være vanskelig å tyde håndskrevne tall og bokstaver. Dersom politiet får on-line forbindelse med Falken Sykkelregister, vil de fleste feil kunne oppdages, og mange vil kunne korrigeres.
Selv om det ideelle var at alle sykler var registrert i Falken Sykkelregister, hadde det vært en fordel å kunne koble hittede sykler og eiere som av en eller annen grunn ikke har oppgitt rammenummeret da sykkelen ble anmeldt. Som et prøveprosjekt skal Troms politikammer sende kopi av anmeldelsene til Falken i Tromsø. Sammenligningen mellom hittede sykler og beskrivelsen i anmeldelsen må imidlertid gjøres manuelt, og dette er arbeidskrevende. Det betyr at det bare er mulig å sammenligne sykler som er anmeldt og hittet innenfor en begrenset tidsperiode. Det blir spennende å se om prosjektet får så gode resultater at det kan bli innført som en permanent ordning.
Tall aksjonsgruppen kjenner til viser at det bare er en av fire sykkeleiere som anmelder tyveri. Når bare halvparten av registreringene i politiets godsregister er korrekte, vil det si at bare en av åtte hittede sykler kan identifiseres ved hjelp av godsregisteret. Hittegodskon- toret ved Oslo politikammer har derfor begynt å sende lister over hittede sykler hos Viking til Falken Sykkelregister. Dette har ført til at andelen identifiserte sykler har økt betraktelig.
En sykkel uten rammenummer er ikke i forskriftsmessig stand. Det er derfor ikke lov til å sykler på en sykkel uten rammenummer. Rammenummeret er filt vekk på en av tyve sykler som hittes. Sykler uten rammenummer er blitt solgt på politiauksjoner uten at kjøper er blitt oppmerksom på dette. Aksjonsgruppen gjorde Bevilgningsseksjonen ved Oslo politikammer oppmerksom på dette i sommer, og etter et oppslag i Aftenposten besluttet Bevilgningsseksjonen at ingen sykler med bortslipt rammenummer skulle selges på politiauksjon før Falken Sykkelregister hadde tildelt syklene nye nummer.
Det vil alltid være fare for feilregistreringer, og undersøkelser aksjonsgruppen har gjort viser at antall feil ved registrering i de lokale hitteregistrene til å ligger omkring 10%. Falken sentralt gjennomgår derfor de lokale hitteregistrene regelmessig og gir Falkenstasjonene beskjed om å lese av rammenummeret på nytt dersom det avviker i struktur.
Mange sykler blir registrert i Falken Sykkelregister etter at sykkelen er blitt stjålet eller erstattet. Slik registrering kan bli foretatt av forsikringsselskapene. I noen tilfeller blir sykkelen registrert etter at Falken har hittet den. Det eksisterer pr i dag ingen automatiserte rutiner som gir selskapet varsel i slike tilfeller, men dette er likevel ikke et stort problem siden Falkenstasjonene skal kontrollere listen over hittede sykler mot Falken Sykkelregister på nytt før syklene selges på politiauksjon. Aksjonsgruppen vil likevel påpeke at det er en fare for at noen sykler ikke blir fanget opp der ikke Falken har hittetjenesten for politiet.
Det kan være problematisk å identifisere sykler der rammenummeret er helt eller delvis filt vekk. I de tilfellene hvor deler av nummeret lar seg tyde, kan en såkalt query i Falken Sykkelregister føre til at man får en liste over mulige sykler. Utfra sykkelens fabrikat og modell er det ofte lett å finne ut hvilken serie sykkelen tilhører, og når man har starten av et rammenummer, så kan politiet liste ut sykler som er anmeldt. Selv om det kan være mange mulige eiere, er det som regel ikke mer en noen få sannsynlige eiere, og disse kan kontaktes slik at hittegodsansvarlige kan få en detaljert beskrivelse av sykkelen, og på det grunnlaget avgjøre hvem som eier sykkelen. Aksjonsgruppen har bistått Falken i Tromsø med dette arbeidet.
Dersom rammenummeret er helt fjernet, må man ta kjemiske eller tekniske metoder i bruk for å synliggjøre endringene i metallet bak det som er slipt vekk. For sykler med stålramme kan man bruke kjemikaliet Fry-III. Dersom sykkelen har aluminiumsramme kan man bruke Caustic Soda (NaOH) 10% løsning i vann som varmes til 50øC. Alternativt kan man bruke en kjemikalieblanding som kalles TUCKER. Denne krever imidlertid verneutstyr og god lufting.
Aksjonsgruppen har ikke selv prøvd kjemikalier for å få frem rammenummer. Teknisk lab på KRIPOS har imidlertid lang erfaring ved bruk av Fry-III på stållegeringer, men har ikke arbeidet med aluminium. Aksjonsgruppen måtte derfor ta kontakt med Hydro Aluminium Raufoss for å få oppskriften på disse kjemikaliene. Det er planlagt at Falkenstasjonen i Stavanger skal prøve ut metoden.
Dersom en eier ikke har oppgitt noe rammenummer i det hele tatt, blir eieren registrert, og han får tilsendt et brev der han blir forklart at rammenummeret er registerets viktigste søkebegrep ved sporing av sykler. Eieren blir bedt om å undersøke sykkelen en gang til, og eventuelt oppsøke forhandler eller en Falkenstasjon til å få hjelp med avlesningen. Dersom eieren ønsker det, kan mange Falkenstasjoner gravere inn eierens fødselsdato i sykkelen og bruke dette som rammenummer. Siden oblatet eieren få tilsendt når sykkelen er registrert i Falken Sykkelregister inneholde kundenummer, kan også sykler som er registert med mangelfullt eller feilaktig rammenummer identifiseres. Problemet er at en sykkeltyv vil fjerne oblatet så snart som mulig, og hvis ikke rammenummeret er korrekt registrert, vil man ikke kunne identifisere en sykkel uten oblat.
Noen ganger har eieren oppgitt et rammenummer som avviker i struktur fra den serien som tilhører sykkelens fabrikat og modell. I enkelte tilfeller er det opplagt hva som er galt, og rammenummeret korrigeres av Falken umiddelbart. Andre ganger er det vanskelig å avgjøre. Det avvikende nummeret vil bli registrert, men eieren får tilsendt et brev hvor han blir bedt om å lese av rammenummeret på sykkelen på nytt, og ikke nødvendigvis bry seg så mye om det som forhandleren har skrevet på kvitteringen.
Dersom det er en sykkel av en ny modell, er det ikke så lett for Falken Sykkelregister å avgjøre om strukturen stemmer. Sykkelen blir registrert, men etter at det er blitt registrert mange sykler av samme modell, er det ofte lett å finne strukturfeil da disse vil skille seg ut på en sortert dataliste. Falken Sykkelregister vil kunne avsløre dette ved gjennomgang av registeret, korrigere dersom det er mulig og utstede en ny registreringsbekreftelse, og ellers sende brev hvor rammenummerets struktur er forklart og eieren blir bedt om å lese av på nytt.
Tidligere ble ikke rammenummer og andre opplysninger om sykkelen registrert på data, men var bare tilgjengelig i papirmappen. Forsikringsselskapene kunne derfor ikke bruke rammenummeret som søkebegrep, bare navn på eieren eller skadenummer. Enkelte lokalkontor hadde imidlertid håndskrevne lister som de sammenlignet manuelt med utskrifter fra hittegodsansvarlige, men dette var arbeidskrevende og utbyttet var minimalt.
Nå har de fleste selskapene fått on-line forbindelse med Falken Sykkelregister. Dersom selskapet erstatter en sykkel som er registrert, noterer selskapet skadenummeret i sykkelregisteret. Dersom sykkelen ikke er registrert, registrerer selskapet sykkelen med selskapet som eier. Dersom sykkelen senere blir hittet, vil selskapet i begge tilfeller blir varslet, og så er det selskapets oppgave å kontakte kunden.
Tid fra sykkeltyveri til hittegods
Tilbake til AISSM.