Tid fra sykkeltyveri til innlevering på hittegods
Treffprosent Falken Sykkelregister - teoretiske betraktninger
Politibetjent Roger Finstad ved Majorstua politistasjon har
foreslått at forsikringsselskapene
bør vente med erstatningsutbetalingen. Denne
undersøkelsen er foretatt for å beregne effekten av
karantenetid av ulike lengde. En karantenetid på tre uker
ikke vil redusere antall erstatningsutbetalinger i vesentlig
grad.
Bakgrunn
Falken AS anslår at det stjeles 100.000 sykler i Norge hvert
år. Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min! (AISSM)
anslår at hittegods årlig får inn 10.000 sykler.
Dette betyr at 10% av syklene som blir stjålet senere
innbringes som hittegods. Spørsmålet er om
forsikringsselskapene kan redusere antall erstatningsutbetalinger
ved å øke tiden fra tyveritidspunkt til
erstatningsutbetaling.
Metode
Falken AS håndterer omtrent en tredel av hittesyklene i
Norge. I 1997 håndterte Falken AS totalt 3.360 hittesykler.
Av disse er 1.200 DBS-sykler med fortløpende rammenummer,
og AISSM har tidligere beregnet gjennomsnittlig alder på en
hittesykkel med utgangspunkt i dette materialet. I denne
undersøkelsen har vi tatt for oss 583 DBS-sykler med
fortløpende rammenummer produsert i tiden 1990-1997. Av
disse var 261 (45%) politianmeldt, og tid fra tyveri til hittegods
er beregnet for disse syklene.
Resultater
Det var stor spredning i materialet, fra 0 (samme dag) til 1.331
dager (3,6 år). Gjennomsnitt er 183 dager (6 mnd), median 48
dager. Det vil si at over halvparten av syklene kommer inn i
løpet av syv uker etter tyveritidspunktet, mens noen sykler
kan være på avveier i flere år. Omtrent en
tredel av hittesyklene ble innlevert innen tre uker etter
tyveriet, og 25% ble innlevert innen 10 dager.
Diskusjon
Median tid fra tyveri til politianmeldelse og registrering i
STRASAK er 6 dager. Da selskapene krever bekreftelse på
politianmeldelse før erstatningsutbetaling, vil det ofte
gå mer enn 10 dager fra tyveri til erstatningsutbetaling.
Ved å innføre en karantene på tre uker mellom
tyveritidspunkt og erstatningsutbetaling, vil man kunne øke
andel hittede sykler fra 25% til 36%, som tilsvarer 2,5% til 3,6%
av de erstattede syklene. Dette er en absolutt økning
på 1,1%. For de resterende 98,9% av erstatningssakene vil
tre ukers karantene være uten effekt.
Konklusjon
AISSM vil ikke anbefale forsikringsselskapene å
innføre tre ukers karantene. Vanlig treghet i systemet vil
være tilstrekkelig for å fange opp 25% av
hittesyklene. Med syv ukers karantene vil halvparten av
hittesyklene være gjenfunnet, men 95% av kundene vil ha en
resultatløs ventetid.
Treffprosent Falken Sykkelregister - teoretiske betraktninger
Til innholdsfortegnelse
Tilbake til AISSM.
Last modified: Sat Jun 19 14:28:34 MET DST 1999