Det magiske rammenummeret
Bokstavkoder i rammenummeret
Innledning
I dag er nesten alle produkter utstyrt med nummer. Uncle
Ben's Sweet and Sour har et lite serienummer preget på
lokket. Kondomer er også preget med serienummer. Dersom
noen klager på
produktet, kan produsenten gå tilbake for å
undersøke når produktet ble laget, hvilken maskin, hvor
råstoffene kom fra, hvem som pakket varene, hvilken grossist som
fikk varene fra fabrikken, hvem som transporterte varene, og hvilken
butikk som solgte det til forbrukeren. På den måten kan
produsenten finne ut hva som gikk galt og hvilket ledd i prosessen som
sviktet slik at produsenten kan sette inn tiltak for å redusere
faren for at noe tilsvarende skal hende ved en senere anledning.
Rammenummer på sykkel
Sykler er utstyrt med rammenummer. Dette gir sykkelen identitet. Ingen
andre sykler skal være utstyrt med samme
rammenummer. Ifølge Forskrift for Sykkel skal alle sykler ha
rammenummer. Nummeret kan være preget foran, på venstre
eller høyre side foran, under eller over kranken, på
stangen under setet, på utsiden eller innsiden av bakgaffelen
på venstre eller høyre side, eller nesten hvor som helst
på sykkelen.
Manglende
standardisering kan være et problem.
En sykkel uten rammenummer er imidlertid ikke i
forskriftsmessig stand,
og du har ikke lov til å sykle på
den. Brudd på forskriftene faller inn under Vegtrafikkloven, og
kan straffes med bøter eller fengsel inntil to år.
Politiet har hittil ikke vært så hissige på å
bøtelegge syklister som sykler på sykler som aldri har
hatt rammenummer. Dette gjelder stort sett bare billige barnesykler og
rådyre håndbygde sykler fra Italia og USA. Dersom
rammenummeret er slipt vekk, er saken imidlertid en annen. Politiet
regner i slike tilfeller med at sykkelen har vært stjålet
eller involvert i forsikringssvindel, og vil beslaglegge sykkelen
umiddelbart. Majorstua Politikammer i Oslo startet denne praksisen i
forbindelse med Sykkeltyveriprosjektet sommeren 1994, og har
konfiskert flere sykler, og sender bot i posten til de syklistene som
ikke klarer å dokumentere at sykkelen er fremskaffet på
lovlig vis.
Produksjonskoder
En del sykler er utstyrt med en produksjonskode i tillegg til
rammenummeret. Denne produksjonskoden er den samme for alle sykler av
samme fabrikat og modell, og skal ikke noteres. En produksjonskode er
som regel kortere enn rammenummeret, men ikke alltid. Dersom du finner
to nummer på sykkelen din, må du ta kontakt med Falken for
å spørre hvilket nummer som skal registreres i
Falken Sykkelregister.
Det er ikke alltid forhandleren har notert det riktige
nummeret på kvitteringen. Uten det riktige rammenummeret, er det
liten sjanse for at du får sykkelen tilbake dersom den blir
stjålet.
Koder for produsent og produksjonsår
Dette er koder som er en del av rammenummeret, og som vanligvis blir
registrert i sin helhet både i politiets straffesaksregister
(STRASAK) og i Falken Sykkelregister. Det finnes imidlertid en del unntak
når det gjelder DBS-sykler, og dette er omtalt på
siden Bokstavkoder i rammenummeret.
Hva med hittegods?
Omtrent en av tyve sykler som blir innbrakt til
hittegodskontorene,
mangler rammenummer fordi dette er slipt bort. En del
hittegodskontorer har praksis på å bruke kjemikalier
på det stedet rammenummeret stod for å prøve
å
fremkalle nummeret
utfra endringer i metallstrukturen, slik at
eieren kan varsles. Hvis dette ikke lykkes, har hittegodskontoret
plikt til å utstyre sykkelen med et nytt rammenummer før
sykkelen selges på politiauksjon. Dersom du har kjøpt
sykkel på auksjon, og senere funnet ut at rammenummeret er slipt
bort, må du ta kontakt med Falken (tlf 23 00 41 40) for å
få tildelt et nytt rammenummer. Falken kan sende deg et lite
messingskilt som limes på sykkelen, men det beste er å
få nummeret gravert inn.
Hvilke opplysninger finnes om sykkelen din?
De fleste sykkelfabrikkene tar vare på opplysninger om når
sykkelen din ble produsert, hvilken maskin som ble brukt, hvilket
utstyr som ble montert på sykkelen, hvem som monterte den,
lakkfarge, nøkkelnummer på sykler med rammelås og
hvilken importør som fikk sykkelen tilsendt fra
fabrikken. Fabrikken som produserer
DBS-sykler har i tillegg et
medlemsregister hvor det finnes opplysninger om hvilken butikk som
solgte sykkelen, og hvis forhandleren har sendt garantikortet tilbake
til DBS-fabrikken, så oppbevares også opplysningene om
hvem som kjøpte sykkelen. Gjennom en avtale med Falken
overføres rammenummer, modell, navn og eierens adresse
til Falken slik at sykkelen gratis
blir registrert i Falken Sykkelregister i et år. Dersom du har
kjøpt en DBS-sykkel, og du ikke har hørt noe fra Falken
innen et år, har sannsynligvis ikke
din forhandler sendt inn garantikortet til DBS-fabrikken. Ring Falken
dersom du er i tvil om din sykkel er registrert eller ikke.
Hvis sykkelen blir stjålet
Dersom sykkelen din blir stjålet, bør du anmelde tyveriet
til politiet så fort som mulig. Det er viktig å politianmelde tyveri uansett om sykkelen er forsikret
eller ikke, og uansett om sykkelen var låst eller
ikke. Samtidige med politianmeldelsen bør du også melde fra
om tyveriet til Falken Sykkelregister slik at de kan registrere sykkelen
som savnet.
Vær nøye med å skrive sykkelens rammenummer
så tydelig som mulig i politianmeldelsen, og legg gjerne
ved en kopi av registreringsbeviset til Falken Sykkelregister.
Rammenummeret blir lagt inn
i STRASAK som er politiets godsregister over stjålne
gjenstander. Hvis du har rotet vekk kvittering og registreringsbevis,
så ta kontakt med Falken. Hvis
sykkelen ikke er registrert i Falken Sykkelregister, må du
gå tilbake til butikken der du kjøpte
sykkelen. Forhandleren er forpliktet til å oppbevare kopi av
kvitteringen i 10 år av regnskapsmessige grunner, og du vil som
regel finne ditt rammenummer ved å bla i bøkene.
Dette kan ta lang tid hvis du ikke husker akkurat når du
kjøpte sykkelen.
Hva gjør forsikringsselskapene?
Dersom du har forsikring, må du kontakte forsikringsselskapet
innen rimelig tid etter at sykkelen ble stjålet hvis du
ønsker erstatning. Selskapet sender deg et
skademeldingsskjema som du må fylle ut nøye. Det utfylte
skademeldingsskjemaet skal sendes
selskapet sammen med original kvittering, kopi av anmeldelsen, kopi av registreringsbevis i Falken Sykkelregister og eventuelt kvittering på
sykkellås og annet ekstrautstyr. Dersom sykkelen din ikke
lenger finnes på markedet, må du få en forhandler
til å lage en attest på hvor mye en tilsvarende sykkel
koster i dag.
Dersom skademeldingsskjemaet er korrekt utfylt, og all dokumentasjon
er vedlagt, vil de fleste forsikringsselskaper kunne behandle saken i
løpet av en ukes tid. Enkelte selskaper har imidlertid en
karantenetid på tre uker i tilfelle sykkelen dukker opp igjen,
og disse selskapene krever attest fra hittegodskontoret for at du har
vært der for å se etter sykkelen din.
Etter at du har mottatt erstatning fra forsikringsselskapet, er ikke
sykkelen lenger din eiendom, men tilhører selskapet. De fleste
selskaper har derfor innført rutiner for å registrere
sykkelen i Falken Sykkelregister med selskapet som eier. Dersom
politiet, hittegods eller du finner sykkelen, så skal selskapet
varsles. Du vil få tilbud om å kjøpe sykkelen
tilbake fra selskapet mot å betale deler av
erstatningsbeløpet tilbake, men hvis du ikke vil ha sykkelen,
blir den solgt på auksjon av selskapet.
Hva må jeg gjøre hvis jeg selger sykkelen?
Hvis du skal selge sykkelen, må du gjøre den nye eieren
oppmerksom på at sykkelen er registrert i Falken
Sykkelregister med deg som eier, og at han må registrere den
på nytt. Tidligere opplysninger på samme sykkel blir
stående ut gjenstående registreringsperiode. Eventuell
funnet-melding vil bli sendt begge registrerte adresser.
Bokstavkoder i rammenummeret
Tilbake til AISSM.
Last modified: Sun Apr 16 09:12:19 MET DST 1998