Prosedyrer ved sykkeltyveri
Oversikt over rutiner ved håndtering av sykler
Forord
Dette notatet ble skrevet av AISSM i 1995 for å bedre politiets rutiner i
forhold til arbeidet med sykkeltyverier samt informere om Falken Sykkelregister. Notatet ble utsendt sammen med et følgebrev skrevet av Betty Lind
i Kriminalitetsforebyggende råd (KRÅD) i Justisdepartementet til
alle KRÅDs politikontakter ved landets 54 politikamre. Hun var
i utgangspunktet litt skeptisk til AISSM, men etter at Andras Pihl i
Norges Forsikringsforbund hadde snakket med henne, ordnet hun saken i
løpet av kort tid. Utsendingen av dette enkle notatet var et lite
gjennombrudd for oss da politiet i hele landet ble gjort kjent med arbeidet
til AISSM.
Forslag til kvalitetssikring av politiets prosedyrer ved sykkeltyveri
- Ved forebyggende arbeid overfor sykkeleiere bør
politiet oppfordre til
- riktig låsing av sykkel med FG-godkjent
lås
- registrering av sykkel i Falken sykkelregister
- alltid anmelde tyveri av sykkel
- Når sykkeleier anmelder tyveri bør politiet
- alltid notere sykkelens rammenummer
- sende tapsmelding til Falken hvis sykkelen er
registrert
- hvis sykkelen ikke er registrert, oppfordre til
dette
- Ved hitting av sykler bør politiet
- kontrollere lister fra hittegodskontoret mot
anmeldelsesregisteret
- kontakte sykkeleier
- kontakte forsikringsselskap hvis sykkeleier har
mottatt erstatning
Utfyllende kommentarer til punktene
Ad pkt 1.
- Altfor mange sykler blir stjålet fordi
sykkelen ikke er fastlåst. Det hjelper lite at
sykkelen er låst dersom den enkelt kan lastes inn i
en varebil.
- Til tross for at mange av syklene blir funnet, er
det svært få som finner veien tilbake til
eieren. Norges Forsikringsforbund har derfor i samarbeid
med Falken opprettet et landsdekkende sentralt
sykkelregister for å lettere kunne identifisere
hittede sykler.
- Tall fra Falken og Statistisk sentralbyrå
viser at bare en av fire sykkeltyverier blir anmeldt.
Dersom flere eiere anmelder sykkeltyveri, vil politiet
få bedre oversikt over omfanget, og en
større andel av de hittede syklene kan gjenforenes
med sin eier.
Ad pkt 2.
- Sykkelens rammenummer er det eneste sikre kjennetegn
for identifisering av sykler. Rammenummeret skal
være notert på kvitteringen ved kjøp
av sykkel. Dersom sykkeleieren har mistet denne, kan han
få kopi ved å ta kontakt med den forhandleren
som solgte han sykkelen. Sykkelforhandler er pålagt
å oppbevare opplysninger om sykkelens rammenummer i
10 år.
- Dersom sykkelen er registret i Falken
sykkelregister, skal politi eller lensmann gi beskjed til
Falken om at sykkelen er meldt savnet. Dette vil
gjøre det enklere ved søk i registeret for
identifisering av hittet sykkel, og dette er spesielt
viktig hvis rammenummeret på den hittede sykkelen
er skadet eller vanskelig å lese.
- Hvis sykkeleieren ikke har registrert sin sykkel i
Falken sykkelregister, bør eieren gjøre
dette umiddelbart. Alle politistasjoner bør ha
registreringsblanketter til Falken sykkelregister
tilgjengelig (se vedlegg).
Ad pkt 3.
- Ved hitting av sykler føres det lister over
syklenes rammenummer. Dersom politiet selv ikke har
hittefunksjon for sykler, bør politiet regelmessig
få tilsendt lister over hittede sykler slik at
disse kan kontrolleres mot anmeldelsesregisteret. Syklene
bør også kontrolleres mot Falken
sykkelregister. Dette skjer automatisk der Falken har
hittefunksjon for politiet.
- Dersom en hittet sykkel viser seg å være
anmeldt stjålet, bør politiet ta kontakt med
den som har levert anmeldelsen.
- Hvis det viser seg at sykkeleieren har mottatt
erstatning fra forsikringsselskapet, er det selskapet som
er rettmessige eier av sykkelen, og politiet bør
derfor varsle selskapet.
Referanser
- Sykkeltyveriprosjektet, Majorstua politistasjon, Ole B.
Dolva, tlf 22 66 90 50.
- Falken sykkelregister, Jo Nilsson, tlf 22 95 35 00.
- Norges forsikringsforbund, Andras Pihl, tlf 22 04 85
88.
- Hittegodskontoret i Trondheim, Reidar Svendsen, tlf 73
89 90 90.
Oversikt over rutiner ved håndtering av sykler
Til innholdsfortegnelse
Tilbake til AISSM.
Last modified: Tue Apr 15 14:28:34 MET DST 1997