Datakvalitet i politiets straffesaksregister
Feil rammenummer blir registrert i så mye som seks av ti anmeldte sykkeltyverier.
En undersøkelse utført av Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min! (AISSM) viser at
60% av rammenummer på sykler er registrert med feil eller mangler i politiets
straffesaksregister (STRASAK).
Delvis basert på en artikkel av Tor Sandberg i Dagsavisen 08.05.2005.
Et korrekt rammenummer er viktig
I praksis er det bare rammenummeret som kan identifisere en sykkel 100%.
Uten et korrekt registrert rammenummer kan ikke politiet dokumentere at en
beslaglagt sykkel er stjålet. Ofte må politiet derfor gi sykkelen tilbake til
sykkeltyven. Uten korrekt registrering vil heller ikke hittesykler kunne identifisere
slik at sykkelen kan tilbakeleveres til eier. Derfor blir mange uavhentede hittesykler
solgt på politiauksjon.
Flere feilkilder
Undersøkelsen baserer seg på et representativt utvalg på 220 registreringer i
straffesaksregisteret blant de 15.141 politianmeldte sykkeltyveriene i Norge i 2004.
Det var feil eller mangler ved det registrerte rammenummeret ved 133 av de 220
anmeldelsene. Omtrent 25% av anmeldelsene manglet opplysninger om både sykkelens fabrikat
og rammenummer.
Det flere årsaker til at rammenummeret blir registrert feil:
- Rammenummeret blir preget i godset på sykkelrammen før lakkering. Noen ganger kan tykk lakk gjøre det vanskelig å lese nummeret.
- I sykkelbutikkene blir rammenummeret skrevet ned for hånd på kvitteringen. Det kan føre til at eieren skriver av nummeret feil når et tyveri skal anmeldes.
- Det at rammenummeret blir tastet inn for hånd av politiet når opplysningene om tyveriet blir elektronisk lagret i STRASAK, innebærer også en risiko for at feil kan oppstå.
Kvalitetssikring
Problemet er at ingen av disse leddene har noen form for kvalitetssikring.
Dette har de tatt konsekvensen av i Falck sykkelregister. Alle sykler som blir registrert
der, gjennomgår en automatisk strukturkontroll for å avdekke eventuelle feil. Uten
noen form for kvalitetssikring vil 30% av registreringene blir feil. Omtrent
halvparten av feilene kan korrigeres automatisk. Resten havner i en logg for
manuell gjennomgang. Ofte må eier kontaktes for en ny avlesing av rammenummeret. På denne
måten reduseres andel registrerte sykler med ukjent struktur fra 30% til 2%. Når sykkelen
er borte er det imidlertid ingen muligheter for å lese av rammenummeret på nytt.
Av de 133 feilregistrerte anmeldelsene i undersøkelsen til AISSM, ville det vært mulig
å korrigere feilen i 42 av tilfellene, slik at andelen feil ville blitt redusert fra
60% til 41%.
Politiet og hittegods bruker Falck sykkelregister
Politiet har on-line tilgang til Falck sykkelregister. I tillegg har Falck en døgnåpen
vakttelefon. Registeret har over 600.000 registrerte sykler og er et nyttig verktøy for
politiet. Alle hittesykler blir kontrollert mot sykkelregisteret, og rammenummer på
hittesykler gjennomgår den samme strukturkontrollen som andre registrerte
sykler i Falck sykkelregister.
Tilbake til sykkeltyveri.no
Last modified: Wed 10 Oct 23:13:01 MET 2005