Politianmeldte og utleverte hittesykler
Effekt av to ukers karantene fra erstatningskrav til utbetaling
Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min! (AISSM) har
gjennomført en undersøkelse blant 583 hittesykler av
typen DBS som ble produsert i årene 1990-1997 og ble
innlevert som hittegods til Falken i 1997. Tid fra tyveri til
hittegods er omtalt i et eget notat. Her omtales andel hittesykler
som er politianmeldt og av disse hvor mange som er blitt utlevert.
Modell Antall Utlevert (%) Anmeldt (%) Utlevert (%)
av anmeldte
1990 72 25 (35) 12 (17) 5 (42)
1991 74 27 (36) 16 (22) 11 (69)
1992 103 47 (46) 44 (43) 32 (73)
1993 70 36 (51) 30 (43) 20 (67)
1994 56 41 (73) 33 (59) 26 (84)
1995 79 50 (63) 51 (65) 38 (75)
1996 74 47 (64) 74 (65) 37 (77)
1997 55 36 (65) 29 (53) 24 (83)
Sum 583 309 (53) 261 (45) 193 (74)
Kommentarer
Det er ingen klare trender i antall sykler produsert i ulike
år. De fleste tror at nye sykler er mest tyveriutsatt. Det
stjeles imidlertid sykler av alle årganger. Selv om
vinningsforbryterne er mest interessert i nyere sykler, er eldre
sykler ofte dårligere låst, og er derfor mer utsatte
for brukstyverier. I en tidligere undersøkelse har AISSM
vist at det årlig innleveres 40-50 DBS sykler til Falken av
hver åsmodell helt tilbake til 1980. Gjennomsnittlig alder
på en hittesykkel er 9,2 år, og median alder er 7 år.
Sykler som hittes kort tid etter tyveritidspunktet har
først og fremst vært utsatt for brukstyveri, mens
sykler som har vært på avveier i 2-3 år
sannsynligvis har vært benyttet av heler inntil han
kjøpte seg en ny stjålet sykkel.
Med tanke på andel utleverte sykler, synker denne jo eldre
sykkelen er. Noe av dette skyldes at eldre hittesykler
gjennomsnittlig har vært på avveier i lenger tid enn
nyere sykler, men denne effekten er mindre enn det man skulle tro.
Av politianmeldte sykler som har på avveier i mindre enn ett
år, blir 77% utlevert. Av de som har vært på
avveier i mer enn ett år, blir 60% utlevert.
Hovedforklaringen ligger i at en lavere andel av de eldre syklene
blir identifisert. Folk politianmelder i mindre grad eldre sykler,
og de har ofte rotet bort opplysninger om rammenummer. Totalt sett
er 50% av godsnummer (rammenummer) i STRASAK registrert
mangelfullt eller feilaktig.
Falken Sykkelregister ble opprettet i 1993 og har lite
registreringer av eldre sykler. Saker som er eldre enn 5 år
overføres fra STRASAK til SANSAK. Det er derfor ingen av
syklene i denne undersøkelsen var blitt registrert
stjålet før 1994. Omtrent 60% av de 1.200 DBS-syklene
som ble innlevert til Falken i 1997 var eldre enn 5 år.
Av de 261 syklene som var politianmeldt, ble totalt 74% utlevert.
Denne andelen ligger rimelig konstant på 70-80% for alle
årsmodeller. Andel utleverte sykler er sannsynligvis den
samme også for sykler som er identifisert gjennom Falken
Sykkelregister.
Hvorfor utleveres ikke alle politianmeldte hittesykler?
Noen ganger er det svikt i rutinene mellom hittegods og politiet
slik at enkelte sykler ikke blir kontrollert mot STRASAK. Noen
ganger får eieren varsel om funnet hittesykkel, men
gjør ikke noe med dette fordi han har fått erstatning
og tror at forsikringsselskapet har fått tilsvarende varsel.
Noen ganger er selskapet blitt varslet, men henter ikke sykkelen
før den går på politiauksjon. I enkelte
tilfeller er sykkelen så skadet at eieren ikke synes
sykkelen er verdt gebyret (kr 250,-) for utlevering.
AISSM har inntrykk av at rutinene mellom hittegods og politi stort
sett fungerer bra. De to viktigste enkeltfaktorene er eiere som
ikke gir lyd fra seg, og dårlige rutiner fra
forsikringsselskapenes side når det gjelder henting av
sykler.
Hva kan forbedres?
Falken sender i dag kun en melding om hittet sykkel. Dersom eieren
ikke gir lyd fra seg, havner sykkelen på politiauksjon til
tross for at syklene i mange tilfeller er erstattet. Ideelt sett
skal alle selskapene registrere alle sykler de erstatter. Dette
skjer ikke i dag, og det virker som det vil ta lang tid før
alle selskapene har fått etablert de nødvendige
rutinene. Falken bør derfor sende ut en purring dersom
sykkelen ikke er blitt hentet i løpet av 14 dager.
Alle selskapene bør etablere skikkelige rutiner for
håndtering av erstattede hittesykler som eieren ikke
ønsker å kjøpe tilbake fra selskapet. Det
virker demoraliserende når selskapene viser liten interesse
for erstattede sykler som gjenfinnes. Selskapene bør
også intensivere arbeidet med å få rutiner for
registrering av alle erstattede sykler. Før disse rutinene
kommer på plass, vil mange sykkeleiere kunne falle for
fristelsen å beholde både erstatning og sykkel.
Oppsummering
Over halvparten av nyere hittede DBS-sykler blir utlevert til eier
eller forsikringsselskap. Omtrent halvparten av nyere hittede DBS-
sykler er politianmeldt. Tre av fire politianmeldte hittesykler
utleveres til eier eller forsikringsselskap, og vi kan anta at
andelen er tilsvarende for hittesykler som er identifisert gjennom
Falken Sykkelregister. Andel identifiserte hittesykler som
utleveres er omtrent uendret uansett sykkelens alder. Antall
utleverte sykler vil øke når flere sykler registreres
i Falken Sykkelregister.
Effekt av to ukers karantene fra erstatningskrav til utbetaling
Til innholdsfortegnelse
Tilbake til AISSM.
Last modified: Wed May 21 14:28:34 MET DST 2003