Hvorfor så mange hittesykler
ikke
tilbakeføres til eier
Kostnad/nytte analyse av Falken Sykkelregister
Innledning
Hvert år erstatter forsikringsselskapene 18.000 sykler.
Hittegods årlig mottar 10.000 sykler, men bare 2.000 blir
utlevert til eier eller forsikringsselskap. Resten selges på
politiauksjon fordi man ikke vet hvem eieren er. For å
bøte på dette har Norges Forsikringsforbund etablert
et landsomfattende sykkelregister som Falken har ansvaret for
å administrere. Hensikten med registeret er at man ved hjelp
av sykkelens rammenummer kan identifisere sykler som blir
gjenfunnet slik at eieren kan varsles umiddelbart.
Sykkelregisteret har vært i drift siden 1993, og 600.000 sykler
er registrert. Det ble identifisert 1.000 hittesykler identifisert ved hjelp
av sykkelregisteret i 1998, og Falken Sykkelregister hadde pr 31.12.98
identifisert totalt 2.800 sykler. Dette er langt fra det Norges
Forsikringsforbund hadde håpet på da sykkelregisteret ble
opprettet, og de stiller seg nå spørsmålet om hvorfor
det fremdeles er så mange hittesykler som ikke blir identifisert og
utlevert til eier eller forsikringsselskap.
Naiv forestilling
Når forsikringsselskapene erstatter 18.000 sykkeltyverier
årlig, betyr dette at det stjeles 18.000 sykler årlig.
Alle som blir frastjålet sykkel får erstatning fra
selskapene. Alle hittesykler er tyvegods. Når hittegods
mottar 10.000 sykler er det teoretisk mulig å halvere antall
erstatningsutbetalinger ved at syklene blir identifisert og
tilbakelevert til eier før eieren har mottatt
erstatningsoppgjør fra selskapet, subsidiært
tilbakebetaler erstatningsutbetaling når eieren får
sin opprinnelige sykkel tilbake.
Virkelighetens verden
Anslag viser at det stjeles 100.000 sykler i Norge hvert år.
Politiet mottar årlig 25.000 politianmeldelser av
sykkeltyveri. Politianmeldelse er et krav for å få
forsikringsutbetaling. Selskapene erstatter årlig 18.000
sykler. Hittegods mottar 10.000 sykler. Dette utgjør 10% av
de 100.000 syklene som stjeles, og vi kan også anta at 10%
av de politianmeldte sykkeltyveriene og 10% av de erstattede
syklene blir innlevert til hittegods. Det vil si at 1.800 av de
10.000 hittesyklene er erstattet av forsikringsselskapene.
Hvordan identifiseres hittesykler
Alle hittesykler skal kontrolleres mot politiets
straffesaksregister (STRASAK) og Falken Sykkelregister. En av fire
sykkeltyverier (25.000 av 100.000) er politianmeldt, og halvparten
av syklene i STRASAK er registrert med korrekt godsnummer
(rammenummer). Det vil si at en av åtte hittesykler (1.250
hittesykler) kan identifiseres ved hjelp av STRASAK.
Falken Sykkelregister hadde pr 31.12.98 registrert 600.000 sykler.
Dette utgjør 30% av landets 2 millioner sykler.
Gjennomsnittlig alder på en hittesykkel er 9 år.
Omtrent halvparten av hittesyklene er 6 år (1993 modell)
eller yngre. Dette gir en teoretisk 15% treff av hittesykler i
Falken Sykkelregister, og dette er i samsvar med den faktiske
treffprosent Falken hadde januar 1999.
Siden det er noe overlapping mellom sykler i STRASAK og sykler i
Falken Sykkelregister vil den totale treffprosenten være noe
lavere enn summen av de enkelte treffprosentene. Totalt kan 25% av
hittesyklene identifiseres gjennom kontroll mot både STRASAK
og Falken Sykkelregister. Det vil si at 2.500 av de 10.000
hittesyklene kan identifiseres med dagens tall.
Hva skjer med identifiserte hittesykler
Når politi, hittegods eller Falken identifiserer hittesykler
vil eier få skriftlig beskjed. I en del tilfeller henter
eieren sykkelen sin. I en del tilfeller møter eieren hos
hittegods, men synes sykkelen er for skadet til at han
ønsker å betale gebyret for å hente ut
sykkelen. I en del tilfeller gir eieren beskjed til hittegods om
at han allerede har fått erstatningsutbetaling fra selskapet
og ikke er interessert i den gamle sykkelen. I en del tilfeller
gir ikke eieren noen tilbakemelding til hittegods.
Den største svakheten med dagens varsling av eier ved
identifisering av hittesykkel er at hittegods ikke har rutiner for
oppfølging av eiere som ikke gir tilbakemelding om hvorfor
han ikke henter sykkelen sin. I mange tilfeller har eieren
allerede fått erstatning fra selskapet, og han er redd for
at han må tilbakebetale erstatningen dersom selskapet
får beskjed. En del sykkeleiere regner med at selskapet
også er blitt varslet slik at han ikke trenger å ta
kontakt. Problemet til hittegods er at de ikke vet hvilket selskap
som har erstattet sykkelen. Selskapene er avhengig av
polisenummer, skadesaksnummer eller navn og adresse på
forsikringstaker for å finne tilbake til skadesaken. Det er
ikke alltid sykkeleier og forsikringstaker er samme person da en
innboforsikring dekker hele husstanden og også studenter som
befinner seg midlertidig utenfor hjemmet.
En annen svakhet er at systemet frister sykkeleier til å
beholde både hittesykkel og erstatningsutbetaling. Dersom
eieren vet at selskapet ikke er varslet, det er lenge siden han
fikk erstatningsutbetaling, ble avskrevet med høy egenandel
eller aldersfradrag eller det vil koste en del penger å
reparere sykkelen, er det en del forsikringstakere som velger
å ikke varsle selskapet.
Løsninger
- Alle sykler bør automatisk bli registrert i Falken
Sykkelregister ved salg. På sikt vil alle sykler kunne
identifiseres. Dette vil gjøre det vanskeligere å
omsette stjålne sykler. Politiet vil kunne avsløre
flere helere ved sykkelkontroller. Alle hittesykler vil kunne
identifiseres.
- Forsikringsselskapene bør registrere alle sykler de
erstatter. Dette vil gjøre at erstattede hittesykler kan
kobles til selskap. Erstattede sykler vil ikke lenger selges
på politiauksjon og færre sykkeleiere vil kunne
fristes til å beholde både sykkel og erstatning.
Politiet vil kunne avsløre erstattede sykler ved
sykkelkontroller. Selskapene får beskjed dersom en heler
prøver å registrere sykkelen i Falken Sykkelregister.
- Hittegods bør ha rutiner for å følge opp
eiere som ikke kommer for å hente hittesykler. Dersom
sykkelen allerede er erstattet, må hittegods få
beskjed om selskapets navn, forsikringstakers navn og adresse,
eventuelt polisenummer og skadesaksnummer slik at selskapet kan
varsles.
Kostnad/nytte analyse av Falken Sykkelregister
Til innholdsfortegnelse
Tilbake til AISSM.
Last modified: Thu May 13 11:28:34 MET DST 1999