Registrerte og utleverte hittesykler
Dokumentasjon av effekt Falken Sykkelregister
Det blir årlig innlevert omtrent 10.000 sykler til hittegods.
Falken mottok i 1997 totalt 3.360 hittesykler. Av disse var 1.200
DBS-sykler hvorav 60% var eldre enn 5 år. AISSM har
gjennomført en undersøkelse blant 583 hittesykler av
typen DBS som ble produsert i årene 1990-1997. Her omtales
andel hittesykler som er registrert i Falken Sykkelregister
og av disse hvor mange som er blitt utlevert i forhold til
uregistrerte sykler.
Modell Antall Registrert (%) Utlevert (%) Utlevert (%) Utlevert (%)
av registrerte av ikke-reg totalt
1990 72 17 (24) 8 (47) 17 (31) 25 (35)
1991 74 22 (30) 12 (55) 15 (29) 27 (36)
1992 103 42 (41) 22 (52) 25 (41) 47 (46)
1993 70 41 (59) 25 (61) 11 (38) 36 (51)
1994 56 31 (55) 26 (84) 15 (60) 41 (73)
1995 79 49 (62) 36 (73) 14 (47) 50 (63)
1996 74 52 (70) 33 (63) 14 (64) 47 (64)
1997 55 31 (56) 22 (71) 14 (58) 36 (65)
Sum 583 285 (49) 184 (65) 125 (42) 309 (53)
Kommentarer
Falken Sykkelregister ble opprettet i 1993. Andel registrerte sykler er
relativt lav før dette, men på grunn av en avtale mellom Øglænd/DBS blir
omtrent 60% av alle solgte DBS-sykler registrert i sykkelregisteret.
Andel utleverte hittesykler blant sykler som er registrert i Falken
Sykkelregister var omtrent 50% for de eldste syklene og 70% for
de nyere syklene. Andel utleverte sykler blant de ikke-registrerte var
henholdsvis 30% og 50%. Totalt sett var andelen 40% og 60% for
henholdsvis eldre og nyere sykler. Andel utleverte hittesykler var
42% for ikke-registrerte sykler og 65% for registrerte sykler når alle
årsmodeller sees under ett. Det vil si at den relative sannsynligheten
for at en sykkel skal bli utlevert til eier eller forsikringsselskap
øker med 50% dersom sykkelen er registrert i Falken Sykkelregister.
Hvordan identifiseres ikke-registrerte hittesykler?
I en tidligere undersøkelse har AISSM vist at 45% av de undersøkte
syklene er politianmeldt og registrert i STRASAK med korrekt rammenummer.
Blant de politianmeldte hittesyklene ble 74% utlevert, og blant de
resterende ble 36% utlevert. Noen av de resterende var registrert i
Falken Sykkelregister, men for de syklene som hverken var registrert
i Falken eller STRASAK må vi tenke oss at eieren selv har oppsøkt
hittegods for å lete etter sykkelen sin.
Hvorfor utleveres ikke alle registrerte hittesykler?
Undersøkelsen er basert på hittesykler i 1997. Mange av adressene
på de eldste syklene var derfor flere år gamle. Falken foretok ingen
vasking av adresser før år 2000, og man kan tenke seg at 20% av de
uvaskede adressene ikke lenger var brukbare da hittetmelding ble sendt ut. Det kan derfor
tenkes at en tilsynelatende identifisert sykkel likevel ikke er
identifisert nok da Falken likevel ikke klarer å få tak i eier.
Selv om eier blir varslet, er det ikke sikkert dette får noen
konsekvenser i forhold til avhenting. Noen ganger gjør ikke
eieren noe med meldingen fordi han allerede har fått erstatning
og tror at forsikringsselskapet har fått tilsvarende varsel.
Noen ganger er selskapet blitt varslet, men henter ikke sykkelen
før den går på politiauksjon. I enkelte
tilfeller er sykkelen så skadet at eieren ikke synes
sykkelen er verdt gebyret (kr 250,-) for utlevering.
Hva kan forbedres?
Falken sender i dag kun en melding om hittet sykkel. Dersom eieren
ikke gir lyd fra seg, havner sykkelen på politiauksjon til
tross for at syklene i mange tilfeller er erstattet. Ideelt sett
skal alle selskapene registrere alle sykler de erstatter. Dette
skjer ikke i dag, og det virker som det vil ta lang tid før
alle selskapene har fått etablert de nødvendige
rutinene. Falken bør derfor sende ut en purring dersom
sykkelen ikke er blitt hentet i løpet av 14 dager.
Alle selskapene bør etablere skikkelige rutiner for
håndtering av erstattede hittesykler som eieren ikke
ønsker å kjøpe tilbake fra selskapet. Det
virker demoraliserende når selskapene viser liten interesse
for erstattede sykler som gjenfinnes. Selskapene bør
også intensivere arbeidet med å få rutiner for
registrering av alle erstattede sykler. Før disse rutinene
kommer på plass, vil mange sykkeleiere kunne falle for
fristelsen å beholde både erstatning og sykkel.
Kommentarer til gjennomføringen av undersøkelsen
Samtlige rammenummer på de 583 DBS-syklene som inngikk i
undersøkelsen ble kontrollert mot Falken Sykkelregister i år
2000. Tidspunkt for registrering ble ikke undersøkt. Dersom
en uidentifisert sykkel ble registrert i ettertid av en
person som kjøpte sykkelen på politiauksjon, vil sykkelen
feilaktig klassifiseres som registrert sykkel som ikke ble
utlevert. Den reelle andel utleverte hittesykler blant sykler som
er registrert i Falken Sykkelregister er trolig noe høyere
enn det som fremgår i undersøkelsen.
Oppsummering
Over halvparten av hittesyklene som inngikk i undersøkelsen
blir utlevert til eier eller forsikringsselskap. Blant de som
er registert i Falken Sykkelregister er andelen 65%, mens andelen
er 42% for de resterende. Omtrent halvparten av syklene i undersøkelsen
er registrert i Falken Sykkelregister. Antall
utleverte sykler vil øke når flere sykler registreres
i Falken Sykkelregister, kvaliteten på adressene bedres og dersom
det etableres rutiner for oppfølging av en hittetmelding.
Dokumentasjon av effekt Falken Sykkelregister
Til innholdsfortegnelse
Tilbake til AISSM.
Last modified: Wed Sep 27 23:45:34 MET DST 2000