Gode historier om sykkeltyverier


Sykkeltyven i Stavanger

Politiet i Stavanger stoppet en gammel kjenning som syklet på en altfor dyr offroadsykkel. Den var ikke meldt stjålet, men den var utstyrt med oblat fra Falck. Politiet kontaktet Falck, og det viste seg at sykkelen var registrert på en person kjenningen ikke kunne navngi. Politiet tok beslag i sykkelen, og Falck kontaktet eieren. Eieren benektet imidlertid at sykkelen var blitt stjålet og mente den stod trygt og godt i garasjen. Falck ba han sjekke for sikkerhets skyld. Det viste seg at sykkelen ikke var der.

Studenten i Tromsø

Politiet hadde tatt beslag i en del tyvegods, bl.a en sykkel, hjemme hos en kjeltring like etter påsketider. Politiet fikk imidlertid ikke treff hverken ved søk i STRASAK eller i Falck Sykkelregister. De kontaktet derfor AISSM for å få hjelp. AISSM oppdaget med en gang at det manglet et siffer i rammenummeret, men ved hjelp av Falck Sykkelregister klarte vi å rekonstruere hele nummeret. Vi fikk imidlertid fremdeles ikke treff i Falck Sykkelregister eller STRASAK. AISSM kontaktet Øglænd/DBS, og de hadde heller ikke noe navn og eier på sykkelen, men de kunne si at sykkelen var blitt solgt av Sportshuset i Tromsø. AISSM kontaktet Sportshuset og de kunne gi oss navn og adresse på eieren. Vi ringte hjem til eieren, og traff en jente som delte hybel med henne. Hun sa at eieren ikke var kommet tilbake fra ferie enda, men hun kunne sjekke om sykkelen hennes stod der den skulle stå. Det gjorde den ikke. Da eieren kom hjem fra ferie fikk hun beskjed om at sykkelen var stjålet, men at den var blitt gjenfunnet. Hun ble bedt om å levere anmeldelse slik at politiet fikk noe på kjeltringen. Hun ble også anbefalt å registrere sykkelen i Falck Sykkelregister.

Sykkelen fra Oslo

En sykkel Falck fikk inn som hittegods i Tromsø var registrert i Falck Sykkelregister på en eier i Oslo. For sikkerhets skyld ble rammenummeret også kontrollert mot STRASAK for å utelukke feil. I STRASAK var det ikke treff på sykkelen, men på søk etter eieren var det treff på en identisk sykkel med et annet rammenummer. Da dette nummeret ble kontrollert mot Falck Sykkelregister var det treff på eierens samboer. AISSM kontaktet paret på telefon, og det viste seg at de hadde kjøpt to identiske sykler og de hadde forvekslet rammenummer da de hadde politianmeldt sykkeltyveriet. De hadde imidlertid allerede fått erstatning fra forsikrinsselskapet, slik at sykkelen tilhørte selskapet, men de fikk kontaktet politiet og rettet opp feilen.

Studenten fra Oslo

Under en registreringskampanje for Falck Sykkelregister ble det oppdaget at deler av en rammenummer på en sykkel tilhørende en student i Tromsø var fjernet. Ved hjelp av Falck Sykkelregister ble hele rammenummeret rekonstruert, og ifølge STRASAK var sykkelen blitt stjålet i Kristiansand. Studenten i Tromsø var opprinnelig fra Oslo og han hadde kjøpt sykkelen brukt gjennom en annonse i avisen for 5 år siden, og han hadde aldri hatt noen mistanke om at sykkelen var tyvegods. Det viste seg imidlertid i ettertid at prisen han hadde gitt for sykkelen var alt for lav i forhold til det sykkelen var verdt. Opprinnelig eier ble kontaktet, men han var ikke interessert i få sykkelen tilbake fordi han hadde kjøpt ny sykkel for flere år siden. Siden AISSM valgte å tro på at studenten hadde kjøpt sykkelen i god tro, samt at den nå var blitt meget gammel, ordnet vi det slik at studenten fikk kjøpt sykkelen fra Storebrand for en symbolsk sum.

Sykkelen som havnet på Kreta

En person fra Oslo var blitt frastjålet en meget spesiell sykkel. Den var såkalt custom-made, det vil si at sykkelen var blitt bygget spesielt til han etter hans spesifikasjoner. To år senere er han på ferie på Kreta. Der oppdager han sykkelen sin igjen. Det viste seg imidlertid umulig å ta sykkelen med seg tilbake da han ikke hadde med seg noen bevis på at sykkelen var hans. Han fikk liten forståelse hos politiet på Kreta og Charter-flyet ville sannsynligvis uansett nektet å ta med seg sykkelen i bagasjen da flyet allerede ville bli mer enn fullt med annen bagasje.

Tyven som syklet på stjålet sykkel

En student var blitt frastjålet en Cannondale sykkel. Noen uker senere opp dager han en person som sykler på samme sykkel. Studenten klarer å stoppe syklisten og sier "Det der er ikke din sykkel". Syklisten var enig, og overlot sykkelen til studenten. Da studenten i ettertid undersøkte sykkelen litt nærmere, viste det seg at det var ikke hans sykkel likevel, og han måtte levere sykkelen inn til politiet. Politiet klarte å spore opp rette eier etter søk i STRASAK.

En sykkel og to legestudenter

En legestudent var blitt frastjålet en gammel sølvgrå DBS Offroad med 5 gir. Ett år senere oppdager han samme sykkel stå i samme sykkelstativ der den var blitt stjålet, men nå utstyrt med ny lås. Legestudenten venter lenge og vel på slutten av dagen for å se hvem som nå eide den, men det kom aldri noen ut for å hente sykkelen. Legestudenten tenkte at han kanskje hadde blitt oppdaget og at nåværende eier sannsynligvis hadde fått kalde føtter da han skjønte sammenhengen og bare latt sykkelen stå. Han sjekker med Falck Sykkelregister, og sykkelen er ikke registrert. Legestudenten kontakter politiet for å spørre hva han skal gjøre, og får beskjed om at dersom han er sikker på at det var hans sykkel, så kunne han bare bryte opp låsen og ta sykkelen. Han gjorde så og skrev et surt brev til han som hadde satt på låsen og hang det på sykkelstativet. Dagen etter er det satt opp et minst like surt svarbrev med navn og telefonnummer til han som satt på låsen. Legestudenten tar kontakt med vedkommende som viser seg også å være en legestudent, men en fersk student som hadde startet studiene samme høst. Sykkelen sa han at han hadde kjøpt i Oslo for flere år siden, og sykkelen hadde han tatt med seg på flyet fra Oslo til Tromsø bare for en måned siden. Det var imidlertid ingen av dem som kunne fremskaffe kvittering på kjøp av sykkelen. Den eldste legestudenten valgte imidlertid å gi seg, leverte sykkelen tilbake og kjøpte ny lås til nykomlingen.

Den uidentifisert sykkelen i Tromsø

En Everest Climber DX offroasykkel var levert inn til Falck hittegods i Tromsø. Nummeret var imidlertid filt nesten helt vekk, og det var bare to siffer og deler av to siffer til som var synlig. Denne sykkelen selges bare av Oslo Sportslager, og ved hjelp av Falck Sykkelregister, STRASAK og kunderegisteret til Oslo Sportslager klarte AISSM å begrense antall mulige eiere til to. Begge ble kontaktet slik at de kunne beskrive sykkelen. Det viste seg at den ene hadde kappet litt av på hver side av styret for å gjøre det smalere. Han hadde også kjøpt en spesiell lykt til sykkelen. Selve lykten var imidlertid forsvunnet, men festebraketten stod igjen. På denne måten kunne vi identifisere sykkelen med stor sikkerhet. Det viste seg at eieren var ansatt i Storebrand og at han hadde fått erstatning, men han ønsket å kjøpe sykkelen tilbake fra forsikringsselskapet. De innledet harde forhandlinger. Selskapet ville først at han skulle betale tilbake hele erstatningsbeløpet for å få sykkelen tilbake. Dette ville han ikke for sykkelen var blitt påført en del skadet i løpet av de 6 månedene den hadde vært på avveier. Til slutt ble de enige om at sykkelen skulle leveres inn på verksted, reparerers til den var i tipp topp stand og så skulle han betale tilbake det gjenværende beløpet etter at regningen for reparasjonen var blitt betalt. Dette gjorde at han, og med unntak av noen riper i lakken, fikk han en sykkel som var i bedre stand enn det den hadde vært da den ble stjålet.

Eieren som fikk sin gamle sykkel tilbake

En mann på Lillehammer var blitt frastjålet en gammel, men god DBS Kilimanjaro. Han fikk erstatning fra forsikrinsselskapet og ved å legge i litt ekstra med penger, fikk han kjøpt seg en fin Scott offroadsykkel. Etter en måned blir også denne sykkelen stjålet en gang han hadde glemt å låse sykkelen, og tyven har etterlatt seg hans gamle sykkel på åstedet. Problemet var bare det at siden han ikke hadde låst sin Scott sykkel, fikk han ingen penger for denne, og han gamle Kilimanjaro var nå selskapets eiendom. Forsikringsselskapet var imidlertid rimelige og lot han kjøpe sin gamle sykkel tilbake for hundre kroner.

Da sykkeltyven møtte McClellan

En sykkeltyv som ikke visste så mye om sykler ble stoppet av eieren like etter at han hadde stjålet en sykkel. Sykkeltyven prøvde seg på en spansk en fordi han visste at de færreste husker rammenummeret på sykkelen sin og sa at det var hans sykkel og at han hadde eid denne McClellan sykkelen i tre år. Eieren svarte tørt at rammenummeret var uinteressant. Eieren legitimerte seg og sa at det bare finnes en McClellan sykkel i hele verden fordi sykkelen var blitt bygget spesielt til han og påført hans navn. Sykkeltyven måtte pent følge med til politiet.

Sykkelen Professional Bayon XT

Politiet i Tromsø hadde tatt beslag i en sykkel hos en gammel kjenning, men de klarte ikke å finne rammenummeret og ba AISSM om hjelp. Vi hadde ikke hørt om navnet på denne sykkelen, og sjekket med Falck Sykkelregister om det i det hele tatt eksisterte noen sykler med dette navnet. Det gjorde det ikke, og vi dro til politistasjonen for å undersøke sykkelen. Den var helt rød, meget pen i lakken og navnet var skrevet i svart med tydelige blokkbokstaver. Sykkelen hadde imidlertid ikke XT-utstyr, men en blanding av gamle Shimano Deore og Shimano Deore DX samt noen få LX-deler. Vi skrapet forsiktig i lakken med kniv, og kjente umiddelbart lukten av ny lakk. Da vi skrapte mer viste det seg at orginal lakk var hvit, lilla og grønn. Da vi tok sykkelen med til en forhandler, viste rammen og deler av utstyret seg fra å stamme fra en DBS Offroad DX fra 1990. Rammenummeret var slipt vekk, og selv ved hjelp av en spesiell syreblanding, var det ikke mulig å fremkalle det opprinnelige rammenummeret. AISSM kontaktet 3-4 mulige eiere ut fra kobling av søk i Falck Sykkelregister, STRASAK og kunderegisteret til Sportshuset i Tromsø, men uten å lykkes i å identifisere sykkelen. Politiet hadde imidlertid fått god nok dokumentasjon til å sannsynliggjøre at sykkelen ikke tilhørte kjeltringen, han fikk sin straff, og sykkelen ble til slutt solgt på politiauksjon.

En pussig historie

Av Torstein Aarvik.

Det er lørdag kveld. Jeg ligger i en grønn sofa i sentrum. En oase, spør du meg. Plutselig kvekker jeg til...var ikke det lyden av en hengelås som dunker i et trafikkskilt? Jeg kjenner igjen lyden fra hver gang jeg låser sykkelen min. Jeg bykser bort til andre delen av stuen, og ganske riktig: Min nydelige røde damesykkel er borte... for alltid? Jeg tør ikke tenke mer, og ringer politiet for å høre noen beroligende ord.

- Du får komme innom i morgen og skrive en anmeldelse, er svaret jeg får av en vennlig stemme i øret mitt. Full av bekymring ser jeg for meg en ramponert sykkel, eller enda verre: kanskje jeg aldri får se min røde damesykkel igjen... Når ikke politiet kan, så kan jeg, tenker jeg og tar på meg hjelm og hansker. Et halvminutt senere har jeg startet mopeden min og begynt kanskje en hel natts leting etter den saknede tohjulingen. Jeg sjekker på Nygårshøyden, utenfor kinoen, diskotekene, jernbanen og Bystasjonen, men finner ingen sykkel lik min lille røde. Jeg bestemmer meg for å gå mer systematisk til verks og tråler alle gatene til jeg kommer til Torget. Midt i en gjeng på fem ungdommer ser jeg sykkelen!

Jeg parkerer mopeden på fortauet, en meter fra de fem. Panikken lyser ikke akkurat i øynene på kjeltringen, som knapt reagerer på den uvanlige parkeringen. Samtidig som jeg låser mopeden konstaterer jeg at det virkelig er min sykkel. Men hvor er politiet når en trenger dem? Jeg finner en drosje og den kvinnelige sjåføren ringer politiet. De kommer raskere enn jeg ventet, faktisk før jeg har snakket ferdig med betjenten på telefonen, siger en hvitemaja nedover Vetrlidsalmenningen. Jeg glemmer å takke for hjelpen idet jeg gir mobiltelefonen til drosjesjåføren. To byks etter, banker jeg på ruten til politibilen, og greier ut om sykkel og sykkeltyv. De stopper meg ganske raskt og får meg med bort til gjengen for å peke ut tyven. Han står med tyvegodset mellom bena, og aner fred og ingen fare.

Jeg peker, politimannen spør og guttungen, på rundt 18 år, svarer mens han legges i jern. Han kommer fra Stryn og lånte sykkelen for en tier av en "borti her", forklarer han. En annen av de fem greier heller ikke å gjøre rede for sykkelen sin, og hvitemajaen kjører avgårde med to sykler og to sivile. For en tid tilbake fikk jeg et brev fra politiet: "Saken er henlagt". Grunn: "Ukjent gjerningsmann". Ja, ja tenker jeg.



Trønder fant sin egen stjålne sykkel på Finn.no

Odd Sigurd Refsnæs (36) fikk frastjålet sin seks år gamle GT Avalanche 1.0 offroadsykkel med hydrauliske skrivebremser og dempergaffel. Sykkelen var ikke spesielt dyr, men han var glad i den, og han brukte den hver dag til/fra jobb. Da Odd Sigurd dagen etter tyveriet sjekket Finn.no for å kjøpe seg ny sykkel, oppdaget han sin egen sykkel til salgs. Annonsen beskrev sykkeltypen, utstyret, tilstanden, og hadde et bilde av sykkelen. Han skjønte umiddelbart at det var hans sykkel. Den var dessuten registrert i Falck sykkelregister, så det ville være lett å sjekke rammenummeret. Odd Sigurd avtalte å møte selgeren utenfor Rema 1000 i sentrum samme dag, og han kontakte politiet som sendte en sivil patrulje for å overvåke møtet.

- Jeg møtte selgeren alene utenfor butikken, men hadde mobilen i gang i lomma, slik at patruljen kunne høre hva som ble sagt. Etter et par-tre minutter parkerte de diskré i nærheten av oss og konfronterte selgeren - som tilsto med en gang, forteller Odd Sigurd.



Tilbake til sykkeltyveri.no


Last modified: Sat 14 Apr 17:13:01 MET 2012