Sannsynligheten for at en hittesykkel blir utlevert til eier syvdobles dersom den er registrert i Falken Sykkelregister. Sykkelregisteret er viktigere enn STRASAK når det gjelder å identifisere hittesykler. Flere sykler vil bli utlevert dersom flere sykler blir registrert og forsikringsselskapene registrerer alle erstattede sykler.
Utlevert % Ja Nei Sum p < 0,001 Registrert Ja 37 (100/269) 63 (169/269) 18 (269/1493) Nei 5 (64/1224) 95 (1160/1224) 82 (1224/1493) Sum 11 (164/1493) 89 (1329/1493) 100 (1493/1493)Totalt ble 164 av 1.493 sykler (11%) utlevert. Totalt var 269 (18%) registrert og tilsendt funnetmelding. Av de som var registrert ble 37% utlevert. Av de som ikke var registrert ble 5% utlevert. Det vil si at sannsynligheten for at en hittesykkel utleveres er syv ganger høyere (37% kontra 5%) dersom den er registrert i Falken Sykkelregister.
Utlevert % Ja Nei Sum p < 0,001 Anmeldt Ja 33 (71/216) 67 (145/216) 14 (216/1493) Nei 7 (93/1277) 93 (1184/1277) 86 (1277/1493) Sum 11 (164/1493) 89 (1329/1493) 100 (1493/1493)
Antall (prosent) Registrert Ikke-reg Sum p < 0,001 Anmeldt 109 ( 7) 107 ( 7) 216 (14) Ikke-anmeldt 160 (11) 1117 (75) 1277 (86) Sum 269 (18) 1224 (82) 1493 (100)
Registrert Ikke-reg Sum p < 0,001 Anmeldt 42 (46/109) 23 (25/107) 33 (71/216) Ikke-anmeldt 34 (54/160) 3 (39/1117) 7 (93/1277) Sum 37 (100/269) 5 (64/1224) 11 (164/1493)
Fra tyveri til politianmeldelse 14,5 ( 5,0) Fra tyveri til innlevering på hittegods 233,4 (58,0) Fra innlevering til utlevering 18,1 (12,5) Totalt tid fra tyveri til utlevering 252,8 (79,5)
Nyere DBS-sykler har en relativt høy registreringsandel i Falken Sykkelregister. Man kan derfor tenke seg at resultatene av sykkelregisteret på sikt for samtlige sykler vil gå mot det vi i dag ser hos nettopp nyere DBS-sykler. Hvis vi bare ser på DBS-sykler i de hovedseriene som ble produsert etter opprettelse av Falken Sykkelregister (9 millioner serien fra 9.500.000, 10 millioner serien og hundretusen seriene), blir tallene:
Utlevert % Ja Nei Sum p < 0,001 Registrert Ja 41 (73/180) 59 (109/180) 60 (180/298) Nei 19 (22/118) 81 (96/118) 40 (118/298) Sum 32 (95/298) 68 (203/298) 100 (298/298)Av DBS-syklene i nevnte serier var totalt 180 (60%) registrert og fikk tilsendt funnetmelding. Totalt 95 av 298 sykler (32%) ble utlevert. Av de som var registrert ble 41% utlevert. Av de som ikke var registrert ble 19% utlevert. Det vil si at sannsynligheten for at en nyere DBS-sykkel utleveres er dobbelt så høy (40% kontra 19%) dersom den er registrert i Falken Sykkelregister.
Andel utleverte av de som var registrert og tilsendt funnetmelding var henholdsvis 37% og 40% når vi ser på alle hittesyklene kontra bare DBS-syklene. Dette betyr at folk er like interessert i å få sykkelen sin tilbake uavhengig om den er en relativt ny DBS-sykkel eller en tilfeldig annen sykkel.
Andel utleverte av de som ikke var registrert, var henholdsvis 5% og 19%. Denne forskjellen gjenspeiler ulik andel politianmeldte sykkeltyverier. Det er en ganske høy andel (39%) av de som har en relativt ny DBS-sykkel som politianmelder sykkeltyveriet, mens de som har en tilfeldig annen sykkel i mindre grad (14%) politianmelder tyveriet. Det er også større fare for at rammenummeret blir registrert feil i STRASAK dersom sykkelen ikke er registrert i Falken Sykkelregister.
Denne undersøkelsen omfatter alle hittesykler i perioden 01.01.2001 - 31.07.2001 som er identifisert uavhengig om registreringen er gyldig eller ikke. Adressekvaliteten på de ugyldige registreringene er sannsynligvis dårligere enn hos de med gyldig registrering slik at det genereres en del returpost. Det kan derfor tenkes at andel utleverte av identifiserte hittesykler vil stige noe når ugyldige registreringer fjernes fra sykkelregisteret.
Den største årsaken til manglende utlevering skyldes imidlertid at eier allerede har fått erstatning fra forsikringsselskapet, og derfor ikke er interessert i å få igjen sin gamle sykkel. Eier lar ofte være å varsle Falken fordi han antar at forsikringsselskapet allerede er blitt varslet. Andel funnetmeldinger med manglende respons kan reduseres dersom eieren får tilsendt faktura dersom han ikke har hentet sykkelen sin i løpet av 14 dager. Forsikringsselskapene bør dessuten bli flinkere til å registrere erstattede sykler.