Oversikten er laget av Aksjonsgruppen Ikke Stjel Sykkelen Min! mars 1999. Tall fra hvert enkelt selskap er innhentet ved å ta direkte kontakt med de ulike selskapene, og AISSM har beregnet bransjetall. "Antall" vil si antall erstattede sykler, "Sum" vil si erstatningsbeløp i 1.000 kroner og "Snitt" er gjennomsnittlig erstatning pr sykkel. Både antall og beløp gjelder sykler selskapene har erstattet uavhengig av om sykkelen er separat forsikret, eller dekket gjennom innbo. Bransjetallene er fra Norges Forsikringsforbund.
Antall Sum i Snitt erstattede 1.000 kr i kr pr sykler sykkel Storebrand 3.770 15.978 4.238 Vår bank og forsikring 5.384 16.400 3.046 Gjensidige 3.618 15.507 4.286 Vesta 1.792 6.864 3.830 Aktiv 79* 399* 5.056* Varde 238 902 3.790 -------------------------------------------------------- Totalt 14.881 56.050 3.767 ========================================================* Tall fra 1997, på grunn av interne dataproblemer hos Aktiv er det ikke mulig å fremskaffe tall for 1998.
Antall Sum i Snitt erstattede 1.000 kr kr pr sykler sykkel 1990 18.210 49.767 2.733 1991 16.939 50.803 2.999 1992 17.916 59.017 3.294 1993 15.319 57.987 3.785 1994 16.262 65.544 4.031 1995 18.100 70.790 3.911 1996 19.064 71.736 3.763 1997 18.118 68.239 3.766 1998* 16.662 ca 63.000 ca 3.781 Endring 97/98 -8,0% -7,7% 0,4%* Bransjetall hentet fra pressemelding fra Norges Forsikringsforbund 08.04.99. Endelige tall kommer så snart AISSM mottar disse.
Hvis vi ser på bransjen som helhet, har antall erstattede sykler vært relativt uendret på 90-tallet. Det var en topp i 1990, en bunn i 1993 og en topp i 1996, men det er ingen klare trender. Erstatningsbeløpet har imidlertid stort sett steget i hele perioden, og dette skyldes at at folk legger stadig mer penger i sykler. Den lille nedgangen i gjennomsnittlig erstatning de siste årene skyldes at forsikringsselskapene i 1994 innførte sumbegrensninger på erstatning av sykkel gjennom vanlig villa/hjemforsikring. De to siste årene har egenandelen blitt økt i flere av selskapene.
Eksempler på dårlig låsing av sykkel
Tilbake til AISSM.